Plan voor nieuw banenstelsel Schiphol valt in slechte aarde

25 dec 2019, 16:35 Actueel
vliegtuig schiphol
Pixabay / Cor Gaasbeek

De Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, de Bewonersdelegatie Omgevingsraad Schiphol, de Werkgroep Toekomst Luchtvaart en het Landelijk Burgerberaad Luchtvaart keren zich tegen plannen voor twee nieuwe start- en landingsbanen op Schiphol. Onderzoeksbureau To70 publiceerde afgelopen week een rapport met mogelijkheden voor nieuwe startbanenstelsels , waaronder een variant met een tweede Kaagbaan én een parallelle Polderbaan. Schiphol zou zo het aantal vliegbewegingen kunnen opschroeven.

banen schiphol

De organisaties zijn tegen elk plan dat Schiphol laat groeien - in het rapport wordt rekening gehouden met een groei van 500.000 naar 650.000 vliegbewegingen per jaar. Een andere indeling van de banen zou de hinder voor de omgeving laten afnemen, zo betogen de samenstellers, omdat de Aalsmeer- en de Buitenveldertbaan dan banen worden die alleen nog maar gebruikt gaan worden als uitwijkmogelijkheid in extreme weersomstandigheden. Maar de scepsis bij omwonenden van de luchthaven en de milieuorganisatie is groot. Volgens hen zorgt geen enkele variant op het bestaande banenstelsel voor minder hinder, maar juist voor meer overlast. Bovendien zal de uitstoot van CO2, stikstof en ultrafijnstof blijven toenemen. Zij pleiten voor 100.000 vliegbewegingen per jaar minder dan de 500.000 die nu zijn toegestaan.

[embed][/embed]

De hinderberekeningen van bureau to70 voldoen niet, aldus de organisaties. Groei betekent een toename van het verkeer op alle banen tot 40 procent. De bewoners tot 40 kilometer in de omtrek van Schiphol krijgen dus nog veel meer luchtverkeer over zich heen. De gemeenteraad van Zaanstad sprak zich afgelopen mei uit tegen een verdere groei van Schiphol tot 2023 en nam een motie aan waarin onder meer staat dat er een stop moet komen op nachtvluchten. Inmiddels is GroenLinks-wethouder Wessel Breunesse verantwoordelijk voor het Schiphol-dossier en probeert hij in andere gremia steun te verwerven voor het Zaanse standpunt.

Breunisse voorziet dat het komend jaar cruciaal zal worden voor de ontwikkelingen, zo vertelde hij aan SchipholWatch .

[embed][/embed]