Visie Russische Buurt kostte gemeente al 50.000 euro

Foto: Pixabay / Alexas Fotos

De gemeente heeft tot juni dit jaar 50.377,94 euro gestoken in de totstandkoming van de buurtvisie voor en door de Russische Buurt. Twee ondernemers uit de wijk namen daarvoor het initiatief en kregen van de gemeente een vergoeding voor de uren die ze erin staken en voor gemaakte kosten. Tot juni declareerden zij 15.227,16 euro voor kosten voor externe begeleiding en 35.100,78 euro voor gemaakte uren en uitgaven zoals de huur van openbare school De Dijk, de inhuur van tekenaars en catering op de buurtavonden. De POV is ‘behoorlijk geschrokken’ van die bedragen.

Bij alle kosten zijn de uren van de meest betrokken ambtenaren nog niet meegeteld, omdat het werk dat zij deden bij hun functie hoort. Ook de aanwezigheid van medewerkers van de gemeente bij de buurtavonden is niet in de cijfers verdisconteerd. Dan mag je trots zijn op en tevreden met de resulterende buurtvisie, maar is het burgerinitiatief wel behoorlijk in de papieren gaan lopen. Door middel van schriftelijke vragen wil fractievoorzitter Harrie van der Laan van de Partij voor Ouderen en Veiligheid een uitsplitsing van alle kosten op tafel krijgen.

Missie geslaagd, maar…

Het idee achter het initiatief was om bij huidige en toekomstige projecten in de Russische Buurt als gemeente te kunnen werken vanuit de visie en om een betere samenwerking te bewerkstelligen, zowel intern als met de buurt. Het stuk is al door de buurt vastgesteld en de bestuurlijke vaststelling binnen Zaanstad is in voorbereiding. In de buurt zijn inmiddels verschillende werkgroepen ontstaan, waaraan de gemeente deelneemt. Missie geslaagd dus, maar wel met een prijskaartje. Wat de POV vooral niet zint is dat er op eerdere technische vragen geen inzicht kwam in alle kosten. Die zijn niet gescheiden ingediend en ingeboekt en de kosten van een wijkmanager, twee themamangers en diverse collega’s voor ambtelijke ondersteuning werden niet inzichtelijk gemaakt. De 15.000 euro voor externe begeleiding wordt niet onderbouwd. En de kosten van de inmiddels uitgebrachte wijkkrant worden buiten beschouwing gelaten. De POV heeft concreet de volgende vragen;

  • Waarom zijn de bedragen niet volledig uitgesplitst en onderbouwd?
  • Welke externe begeleiding is er ingekocht (graag uitsplitsen)?
  • Waaruit bestaat de declaratie van 35.000 euro (graag uitsplitsen)?
  • Wat zijn de kosten van de ambtelijke onderseuning?
  • Wat zijn de kosten van de wijkkrant?
  • Welke kosten zijn er na juni nog gemaakt en welke kosten gaan er in de komende tijd nog gemaakt worden (graag inclusief ambtelijke ondersteuning)?
  • Is het beleid dat de gemeente Zaanstad inwoners een salaris van 35.000 euro betaalt voor de inzet in een ‘participatietraject’?
  • Bent u voornemens dit in alle wijken van Zaanstad toe te gaan passen?
  • Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer gaat u daar mee starten?
  • Hebben overige participerende inwoners ook een vergoeding/salaris ontvangen voor hun inzet? Zo nee, waarom niet?

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen