Het kabinet en de regio investeren de komende jaren meer dan een half miljard euro in wegverbredingen en betere fietsverbindingen en openbaar vervoer tussen Amsterdam en Hoorn. Uit onderzoek blijkt dat de filedruk daar na 2020 fors zal toenemen.
Op het rijkswegennet gaat het om infrastructurele maatregelen voor het traject A8 – A7, zoals extra rijstroken op de beide snelwgen bij Purmerend en Hoorn en het ombouwen van het knooppunt Zaandam. Met dat laatste zijn inwoners van Het Kalf en Kogerveld verre van gelukkig . De Prins Bernhardweg moet in de toekomst een gewone 50-kilometerweg worden. De definitieve plannen zijn gisteren gepresenteerd na afronding van de inspraak . Het pakket bestaat uit de volgende maatregelen:
Naast deze plannen gaan de voorzieningen voor het OV bij Schiphol voor 237,5 miljoen euro op de schop. Tien miljoen gaat naar maatregelen om de Schipholtunnel te optimaliseren, wat er ook voor zorgt dat treinen vanaf Groningen, Leeuwarden en Lelystad via Amsterdam Zuid naar Rotterdam/Breda kunnen rijden. Een betere verbinding tussen de Randstad en het noorden van het land is sowieso één van de uitgangspunten van de infrastructurele maatregelen.
Schiphol steekt de komende jaren miljoenen in de vernieuwing van het trein- en busstation. Volgens de luchthaven gaat het om een bedrag van 237,5 miljoen euro. Een deel van dat bedrag komt van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De aanpassingen moeten tegen 2025 zijn gerealiseerd. Het geld wordt onder meer gebruikt voor het realiseren van extra toegangen tot de perrons. Ook komt er een nieuw busstation en worden looproutes aangepakt. Ook krijgt het station toegangspoortjes. Schiphol-baas Dick Benschop noemt het doortrekken van de Noord-Zuid-metrolijn een volgende stap in het verbeteren van de bereikbaarheid. Daar wordt door de Metropoolregio Amsterdam nu onderzoek naar gedaan.