Milieuvriendelijke dwarsliggers op de Hoornse lijn

De vernieuwingstrein.
De vernieuwingstrein.
Foto: Strukton

Strukton Rail vervangt de komende tijd circa 20.000 dwarsliggers op de lijn Zaandam-Hoorn-Enkhuizen voor de duurzamere eco-liggers.

Bij de productie van conventionele dwarsliggers komt beduidend meer CO2 vrij dan bij die van de nieuwe generatie, waardoor de laatste beter voor het milieu zijn. Reizigers gaan naar verwachting geen hinder van de operatie ondervinden.

Het project op de lijn Zaandam-Hoorn-Enkhuizen is een van de grootste van de ruim 30 waarbij Strukton in opdracht van ProRail de duurzame dwarsliggers toepast. In totaal gaat het om 80.000 tot 100.000 stuks. Afgelopen weekend werd gestart met het project op de Hoornse lijn. Met een vernieuwingstrein, een soort rijdende fabriek die spoorstaven en dwarsliggers kan vernieuwen met een snelheid van 350 meter per uur.

Cement

Voor conventionele dwarsliggers wordt Portlandcement toegepast en bij de productie daarvan komt veel CO2 vrij. Voor het maken van de eco-dwarsligger wordt gebruikgemaakt van hoogovencement en gerecyclede oude spoorwegballast. Hierdoor hoeven minder nieuwe vulstoffen ingewonnen worden.

‘De productie van dwarsliggers is één van de grootste CO2-uitstootfactoren bij de aanleg of vernieuwing van een spoorbaan,’ vertelt Mark de Vries, commercieel directeur van maker Voestalpine Railpro. ‘Daar willen wij in de keten iets aan doen.’ Bij het maken van de eco-dwarsligger komt 20 procent minder CO2 vrij. Die zijn wel duurder, maar de milieuwinst gaf bij de keuze van Strukton de doorslag.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen