Blokker komt als eerste met een real time digitale folder

Het filiaal van Blokker in Assendelft.
Foto: Twitter

De kwakkelende winkelketen Blokker introduceert de komende week de realtime digitale folder, als aanvulling op het papieren exemplaar.

Klanten van de zaak in Assendelft hebben daar niet veel meer aan, want het filiaal aan de Kaaikhof gaat sluiten. Maar voor consumenten in Zaandam (winkels op de Gedempte Gracht en aan de Vermiljoenweg), Koog aan de Zaan (Molenwerf), Wormerveer (Marktplein) en Krommenie (Zuiderhoofdstraat) en van de webshop is het een aardige extra service.

Waar een gemiddelde winkel 7000 tot 8000 producten op voorraad heeft, vinden klanten op Blokker.nl inmiddels ruim 50.000 artikelen. En het zijn die artikelen die in de nieuwe e-folder komen te staan. Het flexibele van de folder zit erin dat de retailer voortaan direct in kan spelen op actuele voorraden – is een actieproduct niet langer voorradig, dan kan er in de folder een alternatief geboden worden – of inhaken op het weer, door op extra pagina’s binnen de folder bijvoorbeeld barbecues en zwembaden aan de bieden.

Aanvulling

Consumenten zien digitale folders nu nog vooral als aanvulling op de papieren folder, maar die rollen zijn volgens onderzoeksbureau Q&A over vijf jaar omgedraaid. Papieren reclamefolders worden nu nog gelezen door 87 procent van de mensen die ze ontvangen en fysieke winkels profiteren daar veel meer van dan webshops. Uit de jaarlijkse NOM Folder Monitor van GfK bleek vorig jaar dat papieren huis-aan-huisfolders steeds minder mensen bereiken. Het bereik nam voor het tweede jaar op rij met 200.000 af en kwam uit op 11,1 miljoen mensen. De digitale folders werden bekeken door 3,5 miljoen mensen.

Daar waar de fysieke winkels van Blokker het zeer moeilijk hadden, deed de online tak van de Blokker Holding het wel goed. De verkopen bij alle webwinkels van Blokker tezamen gingen met 30 procent omhoog naar 173 miljoen euro. Dit was onder andere te danken aan een uitbreiding van het assortiment en een toename van het aantal online bestelpunten in winkels, van 233 in 2015 naar 918 vorig jaar.

Gepersonaliseerde variant

Digitale folders zijn voor veel retailers nu niet meer dan een klikbaar pdf-bestand. In de realtime e-folder is dat anders en het is een opmaat naar de gepersonaliseerde variant: heeft iemand net bij het bedrijf een stofzuiger gekocht, dan zullen in de aan die klant aangeboden folder geen stofzuigers meer opduiken.

Blokker wil in de toekomst de technologie ook in de winkels toepassen. Er vinden al op kleine schaal testen plaats met dynamic pricing in de winkels. Dat betekent dat er elektronische schapkaarten ingezet worden om prijswijzigingen direct in de winkel door te voeren. De overgebleven winkels, want vastgoedadviseur Colliers International verwacht dat er 140 winkels worden afgestoten die niet meteen een andere invulling krijgen, wat een leegstand van bijna 40.000 vierkante meter zou betekenen.

Op = Op

Een deel van de opgeheven winkels zal worden opgevuld door winkelketen Op = Op, een discountketen voor drogisterijartikelen die tot nu toe voornamelijk in het noorden van het land actief is maar wil uitbreiden. Het concern maakt niet bekend om welke locaties het gaat.

Reacties