Nieuwe fase Guiswegplannen: invulling van de gekozen richting

Foto: Google Street View

De 69 reacties die zijn binnengekomen op het concept van de startnotitie Guisweg hebben wel tot een aantal aanpassingen maar niet tot wezenlijke veranderingen geleid. De gekozen oplossing voor één van de meest problematische verkeerssituaties in Zaanstad blijft ook financieel gezien de enige optie: het spoor op het maaiveld met tunnel voor autoverkeer en minimaal één ongelijkvloerse verbinding voor langzaam verkeer rond het station Zaandijk Zaanse Schans. Dat lost de (veiligheids)problematiek op de spoorwegovergang op en zorgt voor een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit rondom het station. De geraamde kosten: 130 miljoen euro.

De definitieve startnotitie is nu klaar en naar de gemeenteraad gestuurd en de volgende stap is het opstellen van de Planstudie Guisweg, die medio 2021 klaar moet zijn en waarin de plannen verder worden uitgewerkt. Omdat de ruimte bij de huidige kruising van de Guisweg met de spoorlijn beperkt is wordt gekeken naar een andere plek voor de nieuwe kruising. Het onderzoeksgebied wordt zodanig afgebakend dat aandacht besteed wordt aan bijvoorbeeld de positieve en negatieve effecten op en rond het onderliggende wegennet in Zaanstad en het hoofdwegennet rondom de gemeente (de A7 en A8) en op de nabijgelegen natuurgebieden, om na te gaan of daar wel of niet sprake is van extra milieubelasting. Omwonenden, sportverenigingen en bedrijven uit het gebied worden nauw bij de planstudie betrokken.

 

 

 

 

 

In de reacties op het concept kwam afgelopen zomer een aantal onderwerpen kwam vaak terug: vragen over andere mogelijke oplossingen (zoals een verdieping van het spoor) en de onderbouwing voor het afvallen daarvan, zorgen over het grondwaterpeil en de funderingen van huizen in de buurt, vragen over de mogelijke woningbouw in het gebied en de regio en vragen over andere projecten in de buurt. De onafhankelijke Commissie m.e.r. die zijn licht liet schijnen over de kwaliteit van de milieueffectrapportage deed onder andere de aanbevelingen om duurzaamheid en klimaat beter uit te werken en om het onderwerp gezondheid breder en uitgebreider op te nemen, onder meer wat betreft te verwachten hittestress.

De definitieve startnotitie en de reactienota zijn hier te downloaden.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen