Websites en apps vergroten afstand tussen burger en bestuur

Foto: Pixabay

Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen ziet dat steeds meer contacten met de overheid door digitalisering per website of app gaan. Dat is prima, al heeft iedereen ook recht op ‘menselijk contact’ met een ambtenaar. Het liefst bij een toegankelijk loket op een gemeentehuis, zo zegt hij in dagblad Trouw.

De Ombudsman heeft geen bevoegdheden om problemen tussen de overheid en burgers op te lossen, maar kan ze slechts signaleren en er aandacht voor vragen. De komende dagen praat hij op het congres Wie doet er mee in 2030 met ambtenaren, wetenschappers en premier Mark Rutte. De overheid raakt ook steeds meer uit het zicht van de burger doordat veel taken bij andere instantiesworden neergelegd en mensen ‘verdwalen en vastlopen’ als ze ergens raad of opheldering over vragen.

 

 

 

 

 

 

Burgers worden van het kastje naar de muur gestuurd en dat wordt alleen maar erger in de toekomst, concludeert de Ombudsman. Het afgelopen jaar deed hij onderzoek naar de relatie tussen de overheid en de burger en hoe deze zich in de komende tien jaar zal ontwikkelen. Hij raadtj de overheid aanom eerlijk en transparant te zijn over de eigen taken. ‘Het blijven jouw burgers’, zegt Van Zutphen tegen de overheid. ‘En als die in de knel komen, dan zorg je ervoor dat ze geholpen worden.’

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen