Veiligheidstoetsing van Zaanse bruggen gaat door

De J.M. den Uylbrug in Zaandam, waar in 2015 Marijke Fontijn de dood vond.
De J.M. den Uylbrug in Zaandam, waar in 2015 Marijke Fontijn de dood vond.
Foto:

De gemeente Zaanstad heeft de afgelopen maanden de Julianabrug en de Coenbrug gescand op veiligheid en daaruit zijn niet nader gespecificeerde voorstellen voor organisatorische en fysieke aanpassingen voortgekomen. Dit najaar wordt begonnen met de voorbereiding van de uitvoering daarvan.

Er zijn nu vier bruggen gescand en beoordeeld op mogelijke risico’s. De komende maanden gaat het scannen van de overige bruggen die door Zaanstad worden bediend verder. Bij veertien bruggen gebeurt die bediening op afstand, vanuit het Zaandamse Havenkantoor. Daar zijn steeds minimaal twee brugwachters aan het werk, die ieder een deel van de bruggen bedienen en nooit meer dan één tegelijk. Camerabeelden zorgen ervoor dat ze goed zicht hebben op de bruggen en het verkeer. De Wilhelminabrug en de Beatrixbrug in Zaandam en de Wilhelminasluis worden vanuit de sluishuisjes bediend.

Zaanstad is ook met aannemer Heijmans – die de getroebleerde verbreding en renovatie van de Zaandamse sluis uitvoert – en de provincie in gesprek over een veiligheidsanalyse wat betreft de vernieuwing van de Wilhelminasluis en de belendende bruggen.

Nieuwe scenariotraining

Om de brugwachters beter in staat te stellen om onveilige situaties te herkennen en daar adequaat op in te spelen, hebben bijna alle in Zaanstad werkzame operators het afgelopen kwartaal de nieuw ontwikkelde scenariotraining voor brugoperators door het Scheepvaart en Transport College (STC B.V.) gevolgd. Dat zal periodiek worden herhaald. De training maakt ook deel uit van het inwerktraject om bruggen bij Zaanstad te mogen bedienen. Nut en noodzaak worden binnenkort geëvalueerd.

Zoals bekend kiest het college ervoor om de bediening van de bruggen in eigen hand te houden. De provincie heeft Zaanstad gevraagd of zij interesse heeft om het werk onder te brengen bij de nieuwe provinciale bediencentrale die nu gebouwd wordt in Heerhugowaard, maar het college wil vanwege het grote belang van de Zaan voor de ruimtelijke, economische en toeristische ontwikkeling van Zaanstad zelf regie houden over de bediening. Veiligheid en het voorkomen van versnippering zijn belangrijke factoren bij die afweging.

Omstreden contract

De provincie Noord-Holland heeft voor de bediening van zijn bruggen een omstreden contract gesloten met Trigion, een beveiligingsbedrijf zonder specifieke kennis van de combinatie bruggen en verkeer. Vorige maand ging dat tot twee keer toe mis. Op de Bosrandbrug over de Ringvaart in de Haarlemmermeerpolder stond nog een auto op het wegdek toen dat al omhoog ging, zonder lichamelijke consequenties voor de bestuurder. De Schipholdraaibrug werd te vroeg gesloten, waardoor een schip werd geraakt. In beide gevallen raakte de brug beschadigd.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen