Stichting en molenvereniging: wel virtueel hek rond de Schans

Foto: Twitter

Nee, nee hoorden raadsleden nog niet zo heel lang geleden van wethouder Sanna Munnikendam van Cultuur: een al dan niet virtueel hek om de Zaanse Schans was niet de bedoeling. Ja, ja zeggen zowel voorzitter Piet Oudega van Stichting Zaanse Schans als algemeen manager Peter-Jan van Steenbergen van De Zaansche Molen in de laatste Windbrief van de molenclub: ‘Alle bezoekers zullen in de toekomst moeten betalen’ en ‘Bewoners krijgen een gratis toegangspas en ook de inwoners van Zaanstad kunnen van zo’n pas gebruikmaken als zij dat willen.’

Los van het feit dat de beide organisaties daar niet over gaan is daarmee de toon voor de nog komende discussie over het toekomstige verdienmodel voor het historische wijkje wel gezet. Niet dat we het hier over twee handen op een buik hebben: nu ‘de molens’ uit de sinds 2012 bestaande Zaanse Schans Card zijn gestapt en een eigen Card hebben geïntroduceerd zijn er uiteenlopende belangen ontstaan die in de toekomst mogelijk voor nieuwe spanningen gaan zorgen.

Zo’n 50.000 verkochte kaarten

De Zaansche Molen legt de schuld voor deze ontwikkeling volledig bij Vereniging Zaanse Schans en het Zaans Museum. De Zaanse Schans Card geeft toegang tot het Zaans Museum, het Wevershuis, de Kuiperij, het Jisperhuisje, Museum Zaanse Tijd en één van de molens langs de Kalverringdijk. In 2018 werden er zo’n 50.000 van verkocht, wat betekent dat rond 2,3 procent van alle bezoekers er een afnam. Het contract voor de Card tussen de molenvereniging en de stichting liep per 1 april af maar werd in eerste instantie stilzwijgend voortgezet. Dat gebeurde echter met nieuwe afspraken over de verkoop van de kaart door derden, waarin De Zaansche Molen niet was gekend.

Combikaart

De vereniging verklaarde zich daarop bereid om dit seizoen nog op de oude voet verder te gaan, mits de gewraakte nieuwe verkoopafspraken weer zouden worden opgezegd. Toen het laatste niet gebeurde kwam de samenwerking ten einde en kwam De Zaansche Molen met een eigen combikaart voor bezoeken aan De Kat, De Zoeker, Het Jonge Schaap en De Bonte Hen.

Wij hadden niet de intentie om uit de Zaanse Schans Card te stappen, maar in het beheer en de ontwikkeling van de card werden we consequent genegeerd door de Zaanse Schans die deze taken heeft gedelegeerd aan het Zaans Museum. We werden dus tot deze beslissing genoopt,’ zegt Van Steenbergen daarover in de Windbrief. Oudega laat weten ‘te betreuren’ dat een molenbezoek nu geen deel meer uitmaakt van de Zaanse Schans Card. Van elke verkochte kaart – kosten 17,50 euro – kreeg De Zaansche Molen 4,50 euro. De nieuwe combikaart die via de website van De Zaansche Molen, in de Zaanstore en bij het station Zaandijk Zaanse Schans verkrijgbaar is kost twaalf euro per volwassene en zes euro voor kinderen tussen de vier en zeventien jaar.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen