Hitteproeven Tweede Coentunnel zorgen voor afsluitingen

Foto: Wikipedia / Marion Golsteijn

Rijkswaterstaat sluit vanaf komende maandag enige avonden en nachten de Tweede Coentunel af om hitteproeven te kunnen uitvoeren. Tot 4 juli is een aantal afsluitingen gepland in de richting van Zaanstad. De data zijn:

  • Week 21: 20 mei – 23 mei, 21:00 tot 05:00 uur;
    Geen verkeer van de A10 West naar Zaandam én de A10 Noord. Omrijden via de A10 Oost (Zeeburgertunnel).
  • Week 22: 27 mei – 30 mei, 21:00 tot 05:00 uur;
    Geen verkeer van de A10 West naar Zaandam én de A10 Noord. Omrijden via de A10 Oost (Zeeburgertunnel).
  • Week 25: 17 juni + 18 juni, 23:00 tot 05:00 uur;
    Geen verkeer van de A10 West naar de A10 Noord. Het verkeer richting Amsterdam-Noord wordt tijdens de afsluiting door de wisselbuis geleid en moet draaien bij afrit 3 (Westzaan) op de snelweg A8.
  • Week 27: 1 juli – 4 juli, 21:00 tot 05:00 uur;
    Geen verkeer van de A10 West naar Zaandam én de A10 Noord. Omrijden via de A10 Oost (Zeeburgertunnel).

Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om hun reis voor te bereiden met behulp van de pagina Geplande wegwerkzaamheden en de borden te volgen die de omleidingsroutes aangegeven. De extra reistijd bedraagt maximaal 20 minuten. Aanleiding voor de proeven is onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat waaruit bleek dat bij een viertal rijkstunnels die na 2008 zijn opgeleverd er in het geval van een – in Nederland nog nooit voorgekomen – extreem grote brand sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton.

Veilig voor weggebruikers

De tunnels zijn veilig te gebruiken voor weggebruikers. Dat is vastgesteld op basis van analyses, advies van onafhankelijke deskundigen en overleg met betrokken hulpdiensten. In Nederland worden strenge eisen gesteld aan brandveiligheid. Naast veiligheid, hebben eisen die aan tunnels worden gesteld ook betrekking op de economische waarde. Voor de bereikbaarheid in de regio is het van belang dat een tunnel na een grote brand te herstellen is en binnen afzienbare termijn weer beschikbaar is voor het verkeer. Door de verminderde brandwerendheid is dit voor deze vier tunnels nu onvoldoende het geval.

Met de uitkomsten van de hitteproeven die nu worden gedaan, wordt een plan gemaakt om de tunnel hier weer aan te laten voldoen. Dit gebeurt door het aanbrengen van hittewerende platen op het beton. De hitteproeven moeten bijvoorbeeld aantonen hoe dik die platen moeten zijn. Overdag zijn de tunnelbuizen gewoon open.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen