‘Vergaande gesprekken’ over elektrische veren Noordzeekanaal

Foto: C-Job Naval Architects

Het GVB gaat de veerponten over het Noordzeekanaal definitief vervangen door volledig elektrische veren. De Hemponten en die van Buitenhuizen zijn al meer dan 80 jaar oud en kampen daarom met enige regelmaat met problemen.

Volgens NH Nieuws is het Gemeente Vervoersbedrijf momenteel verwikkeld ‘in vergaande gesprekken’ met de gemeente Amsterdam over de vervanging van de schepen. De ponten worden vooral gebruikt door fietsers die er gratis mee naar de overkant kunnen, maar ook door trucks die niet door de tunnel mogen. Wanneer de vervanging een feit moet worden is nog niet besloten.

Vijf schepen

C-Job Naval Architects in Hoofddorp heeft een serie van vijf 100 procent elektrische auto- en passagiersveren ontworpen voor de beide Zaanse diensten over het Noordzeekanaal en de oversteek van en naar IJmuiden. De volledig emissievrije ponten kunnen hun batterijen opladen tijdens het lossen en laden van de passagiers en voertuigen. Dat duurt maximaal vier minuten, zodat de schepen 24 per dag inzetbaar blijven.

De 41-meter lange Ro-Ro veren hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. Ze hebben ook beweegbare scheidingsrailings tussen het langzame verkeer en de voertuigen, waardoor de bemanning de benodigde ruimte voor de verschillendeverkeersdeelnemers per oversteek kan aanpassen.

Amsterdam-Zaandam-Beverwijk-IJmuiden

Afgelopen januari werd bekend dat het sleepbootbedrijf Iskes Towage & Salvage en de IJmuidense Rondvaart Maatschappij dit jaar gaan proefvaren met een ‘groene’ veerdienst tussen IJmuiden en Amsterdam, met tussenstops in Beverwijk en Zaandam. De elektrisch aangedreven veren op deze route zijn in tegenstelling tot de ponten van het noorden naar het zuiden en vice versa vooral bedoeld voor toeristen.

.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen