Geen contante betalingen meer op ponten over het Noordzeekanaal

Foto: A-Job Naval Architects

Vanaf vandaag kunnen op de Hempont en de Buitenhuizerpont vaartkaarten voor auto’s, vrachtwagens en motoren alleen nog met de pinpas, contactloos of met een creditcard betaald worden. Voetgangers, (brom) fietsers en overig langzaam verkeer kunnen nog steeds gratis oversteken.

De 14-vaartenkaart voor vrachtwagens en bussen is alleen te bestellen bij GVB Veren. Mail hiervoor naar [email protected]. De enkele vaartkaart en de 14-vaartenkaart voor auto’s en motoren blijven aan boord verkrijgbaar: alleen de wijze van betaling is aangepast omdat exploitant GVB cash geld helemaal wil afschaffen in het openbaar vervoer.

Verduurzaming

Een ander streven van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf is verduurzaming en daarvoor heeft C-Job Naval Architects een serie van vijf 100 procent elektrische auto- en passagiersveren ontworpen, die gaan varen op de drie diensten over het Noordzeekanaal.

De volledig emissievrije ponten kunnen hun batterijen kunnen opladen tijdens het lossen en laden van de passagiers en voertuigen. Het laden van de batterijen duurt maximaal vier minuten, zodat de schepen 24 per dag inzetbaar blijven. De 41-meter lange Ro-Ro veren hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren.

Ze hebben ook beweegbare scheidingsrailings tussen het langzame verkeer en voertuigen, waardoor de bemanning de benodigde ruimte per oversteek kan aanpassen.

Elektrische binnenvaartschepen

Duurzaam pontvervoer is belangrijk omdat de Europese Unie de komende twee jaar strengere emissieregels voor de binnenvaart gaat invoeren. Daarom kreeg het Nederlandse bedrijf Port-Liner ook zeven miljoen euro Europese subsidie voor de ontwikkeling van elf volledig elektrisch aangedreven binnenvaartschepen voor de vaart tussen Nederland en België.

Die schepen worden gebouwd door Asto Shipyard en het eerste wordt naar verwachting in augustus opgeleverd. Volgend jaar moeten de overige schepen operationeel zijn. Er worden er vijf gebouwd van 52 meter en zes van 110 meter lang. De grotere zullen ook de haven van Amsterdam aandoen en zo het Noordzeekanaal een futuristisch tintje geven.

Alle schepen zijn al verhuurd aan grote verladers, logistiek dienstverleners en grote containerrederijen.

35 uur varen, vier uur opladen

De zes grote binnenvaartschepen zijn 110 meter lang en 11,4 meter breed en kunnen 270 containers vervoeren. Op de vier E-powerboxen aan boord kan 35 uur worden gevaren. Bij aankomst op de containerterminal kunnen de batterijen worden gewisseld, of in vier uur tijd worden opgeladen. De schepen zijn ook voorbereid op onbemand varen.

Reacties