Spoedig begin software tests nieuwe brug N246

Still uit de time lapse van de provincie Noord-Holland.
Still uit de time lapse van de provincie Noord-Holland.
Foto: YouTube

Het beweegbare brugdek (of val) van de nieuwe Prinses Amaliabrug in West-Knollendam is succesvol geplaatst. De komende tijd wordt hij aangesloten op de provinciale bediencentrale in Heerhugowaard en wordt de software getest. De nieuwe brug wordt in september in gebruik genomen.

De software wordt getest door de brug open en dicht te doen. Hierbij wordt de hinder voor het scheepvaartverkeer zoveel mogelijk beperkt. Het wegverkeer maakt gebruik van de naastgelegen tijdelijke brug en ondervindt daar geen hinder van. Het 242.000 kilo wegende brugdek is eerst per boot van de montagehal in Wijhe bij Zwolle naar Amsterdam gevaren, waar het is voorzien van beschermingslagen. Daarna ging de tocht, opnieuw per boot, naar een terrein naast de Meneba-fabriek in Wormerveer.

Brug staat nu open

Dat hele stuk moest het brugdek staand worden vervoerd, omdat het gevaarte met een lengte van 27 meter anders niet door bruggen en sluizen kon. Vervolgens is hij horizontaal op vier pijlers op een ponton geplaatst. Dat ponton is vrijdagavond onder de brug gevaren. Het brugdek lag toen nog iets te hoog. Ter plekke zijn de vier pijlers stukje bij beetje ingezakt, het zogenoemde vijzelen, totdat het brugdek op de goede hoogte lag. Tenslotte is het vastgezet aan de draaipunten in de basculekelder en gekoppeld aan de aandrijving. Na de montage is het brugdek opengezet, zodat schepen de brug kunnen passeren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen