Wethouder blijft in zijn nopjes met fel bekritiseerd dilemmaspel

Foto: Gemeente Zaanstad

De gemeente kwam al eerder met een uitleg van het veelbesproken en onbegrepen online dilemmaspel dat nadere inzichten moest verschaffen over de wensen van inwoners wat betreft hun toekomstige woon- en leefomgeving, maar nu zijn er ook antwoorden op vragen van de VVD-fractie. Die noemde het spel ‘bizar‘.

Dat het dilemmaspel specifiek ontwikkeld is om jongeren te bereiken wisten we inmiddels al. ‘De gemeente heeft nog niet veel ervaring met het betrekken van jongeren bij grootstedelijke vraagstukken,’ geeft verantwoordelijk wethouder Hans Krieger (VVD) toe. Jongeren willen op een andere manier aangesproken worden. Het moet leuk zijn om te participeren en sociale media spelen een belangrijke rol. Zo is het idee voor het dilemmaspel ontstaan. ‘De vraag die ten grondslag ligt aan het spel is niet het dilemma zelf, maar welke opgave vind je belangrijker als je zou moeten kiezen.’

Te ver gezocht

Het college heeft ‘geenszins’ de indruk willen wekken dat de gemeente over alle in de dilemma’s genoemde onderwerpen gaat. Maar er kunnen tussen de aangedragen vraagstukken ‘wel degelijk spanningsvelden ontstaan’ bij de afweging van de verschillende opgaven die de gemeente te wachten staan. ‘Sommige mensen’ vonden het spel te ver gezocht, geeft Krieger toe. ‘Daarnaast zijn er ook positieve reacties gepost op sociale media. De reacties op Facebook en Twitter zijn doorgaans niet afkomstig van de eigenlijke doelgroep van het spel, de jongeren.’

‘Tof!’

Van een aantal scholen waarmee samengewerkt werd kwamen zelfs hele positieve reacties, meldt de wethouder. ‘Zo mailde een contactpersoon bij het Trias college: ‘Tof initiatief! De gemeente wordt hip en happening!’’ Het spel werd inhoudelijk volledig intern ontwikkeld en de webapplicatie werd gebouwd door het bedrijf Kreativ Software. Dat kostte 3200 euro (exclusief BTW).

Veel gemeenten worstelen volgens Krieger met het betrekken van jongeren bij beleidsontwikkeling. ‘Er zijn wat dat betreft geen kant en klare oplossingen. We hebben er daarom voor gekozen om zelf te zoeken naar nieuwe, verrassende manieren om met jongeren in contact te komen, die aansluiten bij hun leefwereld.’

Fase twee

Het traject om tot een Zaanse Omgevingsvisie te komen bestaat uit drie fasen. Momenteel zitten we in fase twee, waarin ideeën worden opgehaald en scenario’s uitgewerkt. Inwoners kunnen dromen opschrijven op speciale kaarten die in de hal van het stadhuis, in de bibliotheken en in de buurthuizen verspreid te vinden zijn. Ook ze die via de speciale campagnesite naar het stadhuis mailen. Voor jongeren is er een aantal schoolprojecten. Het doel daarvan is om jongeren te laten nadenken over de wijk of de stad van de toekomst.

Geen excuses

De opbrengst van het dilemmaspel wordt meegenomen in de volgende stap van de Omgevingsvisie 2040: het bouwen van omgevingsscenario’s. Er komen geen excuses aan inwoners die zich door het spel niet serieus genomen voelden: ‘We hopen dat zij gebruikmaken van de mogelijkheid om via de kaarten of via de campagnepagina alsnog hun dromen voor de toekomst met ons te delen.’ Het dilemmaspel staat sinds vandaag niet meer online. Gisteren was vanaf het begin de einddatum.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen