OV in ons land 32 procent duurder dan het EU-gemiddelde

Foto: Flickr

Er is het Zaanse gemeentebestuur veel aan gelegen om mensen uit de auto en in het openbaar vervoer of op de fiets te krijgen, maar de portemonnee van de burger werkt niet mee: uit cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat blijkt vandaag dat het openbaar vervoer in Nederland het duurste van de 28 EU-landen is.

Het OV is in Nederland gemiddeld 32 procent duurder dan het Europees gemiddelde. Ter vergelijking: in Belgiƫ is dat slechts vier procent en in Luxemburg wordt het openbaar vervoer in 2020 zelfs helemaal gratis. Volgens hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft zijn de prijsverschillen het gevolg van de mate waarin het openbaar vervoer door de overheid wordt gesubsidieerd. Belgiƫ steekt daar verhoudingsgewijs veel meer geld in. Nieuwszender RTL rekende uit dat een trajectabonnement tussen Antwerpen en Gent per maand 174 euro per maand, terwijl voor de vergelijkbare afstand tussen Amsterdam en Den Haag maandelijks 371 euro moet worden neergeteld.

Geen eenvoudige oplossing

De treinen en bussen goedkoper maken is echter niet de voor de hand liggende oplossing voor de toenemende verkeersdruk en files en de daarmee gepaard gaande nilieuverontreiniging op de weg. De treinen zitten op sommige trajecten nu al overvol en nog meer reizigers zou kunnen betekenen dat mensen dan in arren moede toch maar weer de auto pakken. De NS hopen de drukte in de treinen deels te verlichten door de aanschaf van nog eens 88 extra Sprinters, waardoor er begin 2023 in totaal 206 nieuwe Sprinters op het spoor rijden en door aanpassingen van de dienstregeling.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen