Provincie ziet Vijfhoekpark niet als waardevolle natuur: beperkte biodiversiteit

Foto: Google / Bart de Groot

Het provinciebestuur heeft geen al te hoge pet op van de biodiversiteit in het Vijfhoekpark in Zaandam, zo blijkt uit de antwoorden op vragen van de SP over de effecten van toekomstige verkeersmaatregelen in de nabije omgeving van het park.

De biodiversiteit van het Vijfhoekpark is beperkt; het park heeft momenteel vooral een recreatieve functie. Of de groei van het verkeer de biodiversiteit nadelig beïnvloedt kunnen wij zonder nader onderzoek niet vaststellen,’ aldus Gedeputeerde Staten. Maar zo’n onderzoek komt er niet. De provincie stimuleert wel initiatieven om de biodiversiteit te vergroten. De suggestie van de Statenleden Anna de Groot en Wim Hoogervorst dat de groene oase extra bescherming verdient gezien zijn status van monumentaal park wordt weggewuifd: ‘Alleen de waterpartij van het Vijfhoekpark valt binnen de bescherming van het provinciaal monument Noorder IJ- en Zeedijk.’

Die waterpartij is gelegen op circa 300 meter afstand van de Thorbeckeweg/N516 die de SP’ers tot hun vragen bracht. Deze weg is nu al een bottleneck voor het verkeer in het zuiden van de stad en dat wordt de komende jaren alleen maar erger: tot 2030 komen er naar schatting per dag 10.000 verkeersbewegingen bij en ligt dat aantal dan op 53.000. De raad van Zaanstad ging onlangs akkoord met het voorstel om een planstudie uit te voeren naar de effecten van de gekozen aanpassing van de verkeerssituatie.

Tunnel en vrijliggende busbanen

In die plannen wordt het kruispunt bij de Vijfhoek ongelijkvloers, wordt de aansluiting van de Westkolkdijk verplaatst naar de Vlinderbrug en worden er busbanen aangelegd tussen De Vlinder en de Wibautstraat om de R-netlijnen 391, 392 en 398 sneller en betrouwbaarder te maken. De N516 is een provinciale weg tussen de A8 en halverwege het Vijfhoekpark, ter hoogte van de waterpartij. Richting het westen is de weg verder in beheer en onderhoud bij Zaanstad. Dat blijft ook zo, aldus Gedeputeerde Staten, en dus zijn beide wegbeheerders bij aanpassingen betrokken.

Of en hoeveel de provincie financieel gaat bijdragen aan de tunnel onder de Wibautstraat en de op- en afritten van de Wibautstraat naar de N516 is momenteel onderwerp van overleg. In Haarlem zijn de bestuurders ‘in beginsel’ bereid om aan het project mee te betalen, maar dat is in eerste instantie toch een kindje van de gemeente Zaanstad en de Vervoerregio Amsterdam.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen