College akkoord met extra subsidie van 60.000 euro per jaar voor RTVI Zaanstreek

11 okt 2018, 00:05 Actueel
facebook
Facebook / RTV Zaanstreek

H e t college wil RTVI Zaanstreek vanaf volgend jaar jaarlijks 60.000 euro extra subsidie geven omdat de lokale omroep heeft voldaan aa n de prestatieafspraken die waren gemaakt wat betreft de nieuwsvoorziening op radio, televisie en online. B & W geven wel aan de inspanningen van RTVI te zullen blijven volgen.

RTVI Zaanstreek verzorgt via de radio informatie over de lokale politiek, sportuitzendingen en -uitslagen en meer op amusement gerichte programma’s, op televisie naast actuele items ook documentaires met historische beelden van de Zaanstreek en o p social media voorziet de lokale omroep in actuele informatie, buurtactiviteiten, 112-berichten en de culturele agenda, aldus het college . Om verder te kunnen professionaliseren heeft de omroep echter aangegeven het extra geld hard nodig te hebben. Daarmee komt de totale jaarlijkse subsidie op 152.000 euro .

Evenementen, politiek en voetbal

In concreto kregen kijkers, luisteraars en lezers daarvoor het afgelopen jaar verslagen

van evenementen

als

de IJsselmeerronde, de Ronde van Krommenie, Koningsdag, Midzomerzaan, het Verhalenfestival, de Folkloredag op de Zaanse Schans en de Zaanse Uitmarkt,

de

Dam tot Damloop en het Lindafestival, de verkiezingsdebatten en

het

grote

debat met betrekking tot het

Cultuurclusterreferendum

(waarvoor een aparte subsidie werd verstrekt)

.

Op de agenda staat onder meer nog de landelijke Sinterklaasintocht en ook gaan de ‘uitgebreide wekelijkse voetbalverslagen’ verder.

[embed][/embed]

De lokale omroep past volgens het college in het ‘lokale basisaanbod’ en het bestuur van RTVI Zaanstreek zet ook in op het verwerven van meer eigen inkomsten. De omroep taak wordt sinds begin jaren 80 in Zaanstad en Wormerland ingevuld door RTVI Zaanstreek en de zendmachtiging is na een positief advies door de gemeenteraden van Zaanstad en Wormerland in 2016 verlengd tot 8 mei 2021.

Solide redactieteam

Uit een

evaluatie

van de prestaties is onder meer naar voren gekomen dat

RTVI Zaanstreek zich

in de eerste helft van dit jaar

geconcentreerd

heeft

op het verstevigen van de organisatiestructuur door

onder meer

de vorming van een ‘solide redactieteam’.

Sinds

juli

is

de redactionele bezetting 1,8

fte

bestaande uit een hoofdredacteur (televisie), een eindredacteur sport/algemeen en een eindredacteur nieuws & sociale media/internet.

[embed][/embed]

Er zijn een kwaliteitsplan en een opleidingsplan opgesteld en er worden op regelmatige basis functioneringsgesprekken gevoerd met de vrijwillige medewerkers. Bovendien is een structurele samenwerking met de Zaanse Zieken en Bejaarden Omroep (ZZBO) en Odion tot stand gekomen. De a fgelopen maanden is het aantal vrijwilligers gegroeid naar 110 e n blijft RTVI Zaanstreek als erkend leerbedrijf volgens het college een gewilde plek om stage te lopen.

Vervanging apparatuur

Een deel van de apparatuur is

echter

verouderd en moet vervangen worden.

Met e

en deel van de ICT-omgeving

gebeur

t

dat

dit jaar nog. ‘Daarnaast wordt dit jaar geïnvesteerd in simpele camera’s om daarmee het filmen op locatie te vereenvoudigen en te stimuleren.’

RTVI Zaanstreek

is het enige lokale medium dat – verplicht -

zowel televisie als radio

maakt

en actuele nieuwsverstrekking via sociale media en internet

aanbiedt

. Voor het najaar

is

voor televisie en radio een programmering opgesteld waarbij elke dag van de week is gevuld,

aldus B & W.

Conform de Mediawet moet de omroep een voorgeschreven percentage programma’s van informatieve, culturele en educatieve aard op het eigen verzorgingsgebied richten. Voor de vaststelling daarvan wordt gekeken naar de uitzendingen tussen

0

7:00 en 23:00 uur.

[embed][/embed]

Sociale media

Het college toont zich tevreden met het dagelijkse aanbod aan

actuele berichten op de website,

F

acebook

en in de app. ‘Tot medio september 2018 heeft de website meer dan 64.000 bezoekers getrokken, een stijging van meer dan 102

procent

ten opzichte van 2017.’

De

Facebookpagina

is in het afgelopen kwartaal gegroeid met 500 volgers tot een totaal van 3843. ‘Daarnaast heeft RTVI Zaanstreek

Facebookpagina’s

die horen bij specifieke radioprogramma’s zoals

Hof van Hollands

,

Weekend Ochtend Show

en

Fris in de Morgen

. Bij elkaar worden deze pagina’s door circa 5000

mensen

gevolgd.’

Zichtbaarheid

Ondanks al deze positieve berichten wordt echter ook opgemerkt dat de zichtbaarheid van RTVI Zaanstreek nog niet groot is. Het antwoord is dat dit onder meer komt o mdat RTVI Zaanstreek ‘met een relatief grote groep vrijwilligers’ werkt en hun gezichten (nog) niet bekend zijn . ‘RTVI Zaanstreek neemt begin oktober maatregelen om de uniformiteit en daarmee de herkenbaarheid van de medewerkers op straat te vergroten.’