Vragen, vragen, vragen en nog weinig antwoorden over bruggen en de sluis

Foto: Pixabay

Wanneer wordt er verder gewerkt aan de Wilhelminasluis en wanneer is die klus, die jarenlang stil lag door ‘onenigheid’ tussen de provincie en de bouwer Heijmans nu geklaard? Het zijn vragen die de fractie van GroenLinks deelt met menige Zaankanter en die nu formeel zijn gesteld aan het college van B & W.

Afgelopen juli bereikten de strijdende partijen overeenstemming over de voortgang, maar sindsdien is het stil gebleven. De overeenkomst luidde dat Heijmans acht miljoen euro extra krijgt om het werk af te ronden. De vragen van GroenLinks zijn daarnaast of er nog schadevergoedingen te verhalen zijn op de provincie en/of de bouwer vanwege de langdurige overlast in het centrum van Zaandam en of het college ermee bekend is dat de brugklep inmiddels niet naadloos meer lijkt te sluiten.

Brug bij Krommenie

Ook de brug in de N8 over Nauernasche Vaart bij Krommenie kent de nodige problemen: een van de helften van deze provinciale brug kan (of gaat) niet meer open voor het reguliere scheepvaartverkeer. ‘Volgens de site van de provincie wordt de brug vanaf oktober nog slechts twee keer per maand geopend (in het bijzijn van technici) voor zogenoemde lijnolieboten van Forbo,’ constateert GroenLinks. De raadsleden Paul Laport en Romkje Mathkor weten echter dat de brug al zeker sinds half juni niet meer opengaat voor het gewone scheepvaartverkeer.

Bootjes tot 2,60 meter kunnen er onderdoor varen, maar voor andere boten is dat geen optie. Is deze stremming al eerder gecommuniceerd? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
Wanneer gaat de brug weer open voor het gewone scheepvaartverkeer? Wordt er in de tussentijd een alternatief geboden? Klopt het dat veel scheepvaartverkeer (waaronder zeilschepen met vaste masten) nu genoodzaakt zijn om over de Zaan via de Coenbrug te varen? Bent u het met ons eens dat dit zorgt voor extra druk (inclusief files) op deze brug? Zo ja, zijn hier oplossingen voor te bedenken?’

Er zijn volgens de vragenstellers gesprekken gevoerd tussen de provincie en Forbo over de eisen waaraan de nieuwe brug over de vaart moet voldoen. Daar willen we graag wat meer over horen.

Prinses Amaliabrug

En dan is er nog de toekomstige Prinses Amalia-brug bij West-Knollendam, die de huidige Prinses Beatrixbrug moet gaan vervangen. Daar ligt nu een tijdelijke brug naast. Op de oude brug waren twee fietsstroken waar ook voetgangers gebruik van maakten. Op de nieuwe brug wordt alleen aan de westkant een fietspad aangebracht. Wethouder Slegers heeft laten weten dat hij daarover met de provincie in gesprek gaat. ‘Is dat inmiddels gebeurd en zo ja: wat is de uitkomst van die gesprekken?’ vraagt GroenLinks.

De tijdelijke brug blijkt soms mankementen te hebben – hij is bijvoorbeeld tot en met het komende weekeinde van 6 en 7 oktober gestremd voor het scheepvaartverkeer. Is het college bekend met deze problemen? En tot wanneer blijft de tijdelijke brug in gebruik?

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen