Schansbezoeker vindt dat parkeerinfo wel wat klantvriendelijker mag

Foto: Google Street View

Schansbezoeker Ronald Ruding heeft de gemeente en het bestuur van Stichting Zaanse Schans per brief laten weten dat het wel wat klantvriendelijker mag met de informatie voor mensen die bij de attractie willen parkeren.

Tussen 08:00 en 19:00 uur is het betaald parkeren, maar op de overige uren moet er nog steeds een kaartje uit de automaat worden getrokken om het terrein op te komen, hoewel er dan niet meer behoeft te worden afgerekend. Dat schept onduidelijkheid, aldus de briefschrijver: ‘Wat is er makkelijker dan na 19:00 uur de slagboom omhoog te zetten en/of op het bord te zetten dat na 19:00 uur geen dagtarief meer geldt?’

Onduidelijkheid

Nu ontstaat er volgens Ruding onduidelijkheid over het parkeren bij de Zaanse Schans na afloop van het betaald parkeren om 19:00 uur. Vooral omdat controleren of er nog iets betaald moet worden door te proberen een kaartje te trekken zonder het parkeerterrein op te rijden onmogelijk is: dat staat het apparaat niet toe.

Maar je weet op dat moment dus niet of je het dagtarief van tien euro nog betalen moet of niet. Als je niet meer hoeft te betalen is het afgeven van een kaartje enkel slecht voor het milieu en men staat er ook een tijdje stil, stationair met motor en airco, dus ook vervuilend qua lucht en geluid, terwijl mensen tevergeefs naar duidelijkheid zoeken,’ schrijft Ruding. Die ook denkt dat bezoekers om die reden zullen afhaken.

Verlaten parkeerterrein

Psychologisch is het betalen van een dagtarief van tien euro om 20:00 uur ’s avonds gewoon te zuur voor de meeste mensen.’ Dat blijkt volgen hem ook uit het vrijwel verlaten parkeerterrein op dat uur van de avond.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen