De kogel is dan toch door de kerk: de provincie heeft het Golfbaanalternatief aangewezen als de beste manier om de bereikbaarheid en leefbaarheid in het gebied tussen de A8 en de A9 te verbeteren en tegelijkertijd de Unesco-waarden van de Stelling van Amsterdam te herstellen.
Gedeputeerde Staten hebben de keuze voor de verbinding tussen beide snelwegen gemaakt op basis van de uitkomsten van onderzoeken, gesprekken, aanbevelingen en ingediende zienswijzen. H et Nul-plusalternatief in Krommenie sneuvelde omdat het onvoldoende bij droeg aan de doelstellingen en bovendien ‘maatschappelijk onrendabel’ was; het Heemskerkalternatief bleek 180 miljoen euro duurder dan de gekozen optie.
Volgens
GS
is ‘
nadrukkelijk gekeken’ naar de resultaten van het geluidsonderzoek
in de
Broekpolder,
waar b
ewoners meer geluidsoverlast
vrezen na de aanleg van het
Golfbaanalternatief.
Er komen
daarom
extra geluidsmaatregelen.
De stuurgroep bleef verdeeld in hun advies over een voorkeursalternatief. De Vervoerregio Amsterdam en Rijkswaterstaat kozen voor het Golfbaanalternatief; de gemeenten Heemskerk en Beverwijk kiezen voor het Heemskerkalternatief. Velsen en Uitgeest ma a k t en nog geen keuze en Zaanstad verwierp de Nul-plus variant maar sprak zich niet over de andere twee mogelijheden uit .
Het besluit over het gekozen alternatief wordt begin juli voorgelegd aan Provinciale Staten. Pas daarna wordt het definitief.