Amsterdam gaat vanaf 1 mei boetes uitdelen voor vervuilende brommers

Voor oldtimers (30-plus) kan een ontheffing worden aangevraagd.
Voor oldtimers (30-plus) kan een ontheffing worden aangevraagd.
Foto: Flickr

De vraag naar schone brommers zit in de lift in de regio rond Amsterdam nu de datum in zicht komt dat er in de hoofdstad daadwerkeijk boetes zullen worden uitgedeeld voor vervuilende voertuigen. Tot 1 mei geldt nog een waarschuwingsperiode; daarna kost een overtreding 65 euro.

Amsterdam controleert de milieuzone brom- en snorfietsen – de hele stad met uitzondering van de dorpen Durgerdam, Holysloot, Ransdorp en Zunderdorp in Noord – met camera’s en via handhavers op straat. Veel forenzen willen daarom van hun brommers van voor 2011 af, waardoor de prijzen zijn gekelderd. Verkopers wordt aangeraden ze ook elders in het land aan te bieden, waar geen restricties gelden. Daar kunnen ze er wellicht meer geld voor vangen.

Oldtimers

De ontheffing voor oldtimers geldt voor het weekend (van vrijdag 12:00 uur tot maandag 12:00 uur) en op de officiële Nederlandse feestdagen. De ontheffing voor de 30-plussers wordt ieder jaar stilzwijgend en kosteloos verlengd. U kunt de ontheffing online aanvragen

Snorfiets naar de rijbaan

Snorfietsen worden waarschijnlijk volgend jaar in Amsterdam vrijwel overal binnen de Ring naar de rijbaan verwezen, met de bijbehorende helmplicht. Dat moet het aantal verkeersslachtoffers met 260 per jaar terugbrengen. Alleen de zwarte wegen op onderstaande kaart zijn een uitzondering.

Het aantal snorfietsers in de stad is gestegen van 8000 in 2007 naar 35.000 in 2016 en gaat nog steeds omhoog. In totaal rijden er nu zo’n 58.000 brom- en snorfietsen in Amsterdam, maar het zijn de snorscooters die de meeste overlast en ongelukken veroorzaken. Uit onderzoek over de afgelopen vijf jaar is gebleken dat circa 80 procent van de snorfietsers te hard rijdt (laatste meting in 2016 zelfs 87 procent). Bij andere weggebruikers is dat precies andersom, daar houdt 80 procent zich aan de regels.

Amsterdam is afhankelijk van landelijke wetgeving om de verplaatsing van snorfietsen van vrijliggende fietspaden naar de weg mogelijk te maken. De meerderheid van de Tweede Kamer is voor de wetswijziging en als de Raad van State een positief advies geeft kan het college een ontwerpverkeersbesluit nemen. Daarin staat dan waar snorfietsers met een helm op op de rijbaan moeten gaan rijden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen