Nog maar drie maanden op de oude brommer of snorfiets Amsterdam in

Foto:

Amsterdam gaat vanaf volgend jaar de meeste gemotoriseerde tweewielers die ouder zijn dan zeven jaar weren binnen de gemeentegrenzen. Dat heeft ook gevolgen voor forenzen die bijvoorbeeld gebruikmaken van het snelfietspad tussen Zaandam en de hoofdstad.

Een uitzondering wordt gemaakt voor vervoermiddelen met een viertaktmotor die nog geen tien jaar oud zijn. Daarvoor kan een speciale vergunning worden verkregen. Viertaktmotoren zijn veel minder milieubelastend dan de vroegere tweetakt exemplaren. In eerste instantie wilde wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho (D66) geen onderscheid maken tussen vervoermiddelen met een bouwjaar voor 2011, en wilde hij voor de gebruikers de hele milieuzone binnen de ring A10 tot verboden terrein verklaren.

Volgens tellingen op straat, dus op basis van het daadwerkelijke gebruik, bleek toen zo’n 35 procent van alle kentekens afgegeven te zijn voor dit jaartal en zouden zo’n 20.000 brom- en snorfietsen en scooters naar de schroot moeten. Na overleg met onder andere brancheorganisatie Bovag besloot hij later alsnog een tijdelijke uitzondering te maken voor de oudere viertaktmotoren.

Een nieuw type camerasystemen dat ook bruikbaar is op de fietspaden wordt straks ingezet voor de handhaving van de nieuwe milieuregels. In de stad zelf worden daarnaast mobiele kentekencamera’s ingeschakeld voor mensen die Amsterdam nooit verlaten. Het is de bedoeling om in 2025 alleen nog verkeer – inclusief brom- en snorfietsen en scooters- binnen de ring te hebben dat geheel uitstootvrij is

Trucks en bestelwagens

De hoofdstad introduceerde in 2009 al een milieuzone voor vervuilende vrachtwagens voor het hele gebied binnen de A10. Sinds dit jaar mogen bestelauto’s ouder dan zeventien jaar de stad niet meer in. Chauffeurs die dat toch doen, riskeren een boete. Amsterdam is de eerste stad die een milieuzone voor tweewielers invoert. In andere steden richten die zich met name op vrachtwagens en in Utrecht en Rotterdam worden ook bepaalde types personenauto’s geweerd.

De milieuzones zorgen voor veel discussie, omdat niet bewezen kan worden dat ze effect hebben. Eind 2015 werd duidelijk dat een meerderheid in de Tweede Kamer tegen de restrictieve gebieden is, omdat de effecten minimaal lijken te zijn.

Uit de verkoop

De meest vervuilende tweetakt brommers en scooters worden vanaf 2018 uit de verkoop gehaald. Er mogen dan alleen nog maar brommers en scooters worden verkocht die aan de nieuwe Euro 4 emissie-eisen voldoen. De knetterende tweewielers zijn tot duizend keer vuiler dan bijvoorbeeld een moderne bestelbus, zo schreven onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. Tweetakt verbrandingsmotoren lopen op een mengsel van benzine en smeerolie en hebben een slecht verbrandingsproces. Hierdoor stoten ze veel meer fijnstof uit dan andere motoren. Uit de uitlaat komen ook giftige gassen als benzeen. Nieuwe scooters hebben bijna altijd een schonere viertakt motor of zijn elektrisch.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen