Filekosten lopen fors op wegens stikstofbeperkingen

Foto: PxHere / CC0 Publiek Domein

Door stikstof treedt tot 2030 bij investeringen in wegen een productieverlies op van 1,2 miljard euro. Voor forenzen en ondernemers betekent het dat de filekosten fors gaan oplopen. Op het lijstje van stilgelegde projecten staat ook de aanpak van knooppunt Rottepolderplein in de A9.

De aanleg- en uitbreidingsprojecten van Rijkswegen worden met een productieverlies van 800 miljoen het sterkst getroffen. Bij investeringen door provincies en gemeenten gaat het om 300 miljoen en bij de vervanging- en renovatieprojecten van het Rijk om in totaal 65 miljoen euro. Door het stilvallen van projecten houdt de congestie op de relevante trajecten voorlopig aan en vallen de filekosten tot 2030 zo’n 450 miljoen hoger uit. Bij personenauto’s gaat het in totaal om circa 14,5 miljoen aan extra voertuigverliesuren, wat neerkomt op bijna 250 miljoen aan extra filekosten. De kosten bij het goederenwegvervoer bedragen over deze periode ruim 200 miljoen.

Woningbouw

Vanwege de omvang van negentien grootschalige woonlocaties – waaronder HavenStad in Amsterdam – in combinatie met infrastructurele ontsluiting levert stikstof ook daar serieuze risico’s voor de realisatie op. Dit concludeert het Economisch Instituut voor de Bouw in de zojuist verschenen publicatie Effecten stikstofproblematiek op wegenprojecten. Naast de bouw van in totaal 500.000 woningen voorzien deze plannen in grote investeringen in wegen en openbaar vervoer. De bouw vindt over meerdere decennia plaats, maar nog steeds gaat het vaak om hoge aantallen per jaar. Bij elf van de negentien projecten (460.000 woningen) wordt op basis van de jaarlijkse op te leveren woningen en de afstand tot de dichtst bijgelegen N2000-gebied ingeschat dat de stikstofdepositie tijdens de bouw problemen kan g

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen