Waardering voor busvervoer hier boven het landelijk gemiddelde

Foto: Wikimedia

Het openbaar vervoer van Connexxion in de Zaanstreek heeft van de reizigers in 2017 een hoger rapportcijfer gekregen dan een jaar eerder: een 7,9. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer.

De klanten van het openbaar vervoer in Nederland waardeerden dat gemiddeld met 7,6. In de Zaanstreek gaf 88,3 van de respondenten een rapportcijfer van 7 of hoger; landelijk was dat 86,4 procent. In de periode tussen eind oktober tot half december werd in 70 onderzoeksgebieden de klantwaardering gemeten.

Die gebieden komen grotendeels overeen met de concessiegebieden en de lijnconcessies en -contracten. Doordat de vragen overal gelijk zijn, kunnen de resultaten tussen gebieden goed met elkaar worden vergeleken. De OV-Klantenbarometer is met bijna 90.000 meningen van reizigers het grootste onderzoek in het openbaar vervoer.

Voor de Zaanstreek leverde het onderzoek het volgende beeld op:

De meeste genoemde verbeterpunten voor volgend jaar zijn:

  • informatie over vertragingen (24 procent);
  • niets (19 procent);
  • frequentie (13 procent).

In 2014 werd voor het eerst een aantal belevingsaspecten voorgelegd aan de respondenten. Aan de respondenten is gevraagd met welk cijfer zij de aspecten gezellig, sfeervol, rustig, efficiënt en comfortabel beoordelen. Dat was in de Zaanstreek:

En wie zitten er dan in bussen van Connexxion en waarom?

De OV-Klantenbarometer is in 2017 voor de zeventiende keer gehouden in opdracht van het Crow-Kennisplatform Verkeer en Vervoer

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen