Focus op openbaar vervoer, fiets en deelmobiliteit

Foto: Vervoerregio Amsterdam

Deelmobiliteit komt in onder meer Zaandam (nog) niet van de grond, terwijl het concept in Monnickendam door de inwoners is omarmd en ontwikkeld. De Vervoerregio Amsterdam tast in het duister over het waarom van deze scheiding der geesten, blijkt uit de uitwerking van het nieuwe Beleidskader mobiliteit. Daarin wordt erkend dat de bereikbaarheid buiten  grotere kernen zoals Zaandam en Purmerend te wensen overlaat.

‘We zien dat de wegverbindingen in de regio aan hun grenzen zitten en dat sommige OV- verbindingen te druk worden. Terwijl er wel veel nieuwe woningen worden gebouwd. De oplossing zien we hier vooral in openbaar vervoer, fiets en deelmobiliteit,’ schrijft de Vervoerregio. Om de woningbouw te ondersteunen is verder investeren in hoogwaardig openbaar vervoer nodig op de ZaanIJ-corridor (bussen met nog meer kwaliteit – Bus Rapid Transit BRT, ook wel R-net Metrobus en later eventueel zelfs trams).

ZaanIJ-corridor

De ZaanIJ-corridor moet ook helpen bij het verminderen van de ‘bereikbaarheidsongelijkheid’ in Zaandam Oost. ‘De treinverbinding tussen Zaanstad en Amsterdam vraagt ook verbetering, voornamelijk op het traject tussen Zaandam en Sloterdijk. Ook de Hoornse lijn willen we vaker laten rijden, maar dat is lastiger te realiseren.’ Verder is een impuls voor de fiets gewenst, ook al voor het bereiken van de grote nieuwbouwlocaties. Daarnaast is de ambitie het oost-west fietsen door de regio gemakkelijker te maken. Dit is nu vaak lastig en wie ver moet omrijden pakt eerder de auto.

In Zaanstreek – Waterland liggen kwetsbare (Natura 2000)-gebieden en de polders van de Beemster en de Stelling van Amsterdam zijn werelderfgoed. De veen- en kleibodem zorgen voor bodemdaling en daardoor verzakkingen. Niet overal in dit gebied kan daarom gekozen worden voor aanleg en aanpassing van infrastructuur en sommige natuurgebieden zijn ook kwetsbaar voor uitstoot, noteert de Vervoerregio. In de Zaanstreek en vooral in Zaanstad groeit het aantal inwoners. De bevolking van onze gemeente is gemiddeld genomen wat vaker praktisch opgeleid en heeft vaker een inkomen onder het gemiddelde dan ergens anders in de regio. ‘Dit vertaalt zich ook in bereikbaarheids­ongelijkheid, met Zaandam Oost als duidelijk voorbeeld.’

Werkgelegenheid

In het Zaanse deel van de regio maakt de voedingsindustrie een groot deel uit van de werkgelegenheid met vooral banen voor praktisch opgeleiden. Veel werkgelegenheid is op bedrijven­terreinen waar de bereikbaarheid met het Openbaar Vervoer niet optimaal is. Toch werkt het grootste deel van de inwoners in Amsterdam of op Schiphol. De meeste mensen werken dus niet in hun eigen woonplaats, wat ook terug te zien is in de files op de weg en in het OV: de bussen, treinen en wegen zitten in de spits in de ene richting vol, maar de andere richting is erg leeg. Meer werkgelegenheid dichter bij huis moet dat probleem tackelen.

Meer werk naar de regio krijgen zodat de woon-werkbalans beter wordt en er meer forenzen de andere kant op gaan heeft ook een keerzijde: het combineren van wonen en werken in één gebied levert uitdagingen op,zoals mogelijke gevaarlijke situaties tussen vrachtwagens en fietsers.

Toerisme

Zowel de Zaanse Schans als Volendam en Marken trekken veel toeristen en bezoekers uit binnen- en buitenland. ‘Het is belangrijk deze goed te begeleiden en de afhankelijkheid van de eigen auto en touringcars te verminderen. Ook het grote aantal recreanten op fietsen, elektrische fietsen en brommers en andere soorten lichte elektrische voertuigen op de smalle wegen vraagt aandacht in Zaanstreek – Waterland.’

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen