Oranjeleeuwinnen moeten het doen zonder reclamecampagnes

Foto: Europa.pvda.nl / CC0

Zelfs vaste sponsor van de KNVB Albert Heijn ziet af van een reclamecampagne rond het WK voerbal voor vrouwen in Australië en Nieuw-Zeeland en houdt het bij een een campagne via sociale media. Het WK voetbal voor vrouwen leeft een week voor de start nog maar nauwelijks in reclameland.

Speciale ‘oranjereclames’ blijven vooralsnog grotendeels uit. Adverteerders lijken de voorkeur te geven aan andere sportevenementen, blijkt uit een rondgang van het ANP. De ongunstige speeltijden spelen de Oranjevrouwen parten, constateert de Stichting Etherreclame (Ster). De organisatie verkoopt reclameruimte voor de publieke omroep, waar de wedstrijden via de NOS in alle vroegte worden uitgezonden. Het Nederlands elftal speelt de groepswedstrijden de komende weken om 09:30 uur, 03:00 uur en 09:00 uur.

Ongelukkig

“Het loopt nog geen storm”, zegt een Ster-woordvoerster. ‘We merken wel dat vrouwenvoetbal de afgelopen jaren meer is gaan leven, maar dit jaar zijn de speeltijden wat ongelukkig. Daardoor trekt het evenement relatief weinig kijkers, wat het ook minder interessant maakt voor adverteerders.’ Volgens de Ster kan het wel nog gebeuren dat de ‘hype’ in de loop van het toernooi aantrekt. ‘Een eerste wedstrijd is daarvoor heel bepalend.” Die speelt Oranje op zondag 23 juli, tegen Portugal. Het WK begint donderdag met wedstrijden van de gastlanden Australië en Nieuw-Zeeland.

https://twitter.com/Calciet/status/1679786981457362945

Ook buiten de publieke omroep lijken er dit jaar nauwelijks WK-reclames te komen. Volgens tv-marketingorganisatie Screenforce loopt vrouwenvoetbal in dat opzicht nog ver achter op de sport bij de mannen. ‘Daar haken meer bedrijven in met een speciale campagne. Dat staat niet tot elkaar in verhouding,’  weet directeur Michel van der Voort. Volgens hem blijft de aandacht voor het evenement grotendeels beperkt tot de publieke omroep. Bedrijven laten weten dat zij voor dit WK inderdaad niet echt speciale tv-reclames hebben ontwikkeld, op KNVB-hoofdsponsor ING na. De bank vraagt met een campagne via televisie, online en sociale media ‘aandacht voor de ongelijkheden en uitdagingen in het Nederlandse meisjes- en vrouwenvoetbal’.

https://twitter.com/oranjevrouwen/status/1679899910118813719

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen