Ahold Delhaize lijdt in Europa onder energieprijs en stakingen

Foto: Google / Arjan Ymeraj

Ahold Delhaize heeft in de eerste drie maanden van het jaar een hogere winst geboekt op een gestegen omzet. Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, Etos en Bol.com kampt nog altijd met hogere kosten voor bijvoorbeeld energie. Deels worden die doorberekend in hogere prijzen, maar het bedrijf zegt ook veel kosten elders te besparen om dit op te vangen.

Tegelijkertijd kampten supermarkten van de multinational met stakingen bij Delhaize in België, waardoor de resultaten in Europa achterbleven. De onderliggende nettowinst kwam uit op 593 miljoen euro, zeven procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winstmarges, die laten zien hoeveel cent winst er per euro omzet wordt geboekt daalden juist iets. De omzet steeg met 9,4 procent tot 21,6 miljard euro. Opnieuw waren de activiteiten in de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize het merendeel van zijn omzet behaalt, veel winstgevender dan in Europa. Ook pakte de wisselkoers gunstig uit.

Stakingen

‘We houden de prijzen zo laag mogelijk,’ stelt topman Frans Muller in een toelichting. Hij wijst daarbij op een besparingsprogramma dat een miljard euro aan kostenvoordelen moet opleveren. De gevolgen van de stakingen in de Nederlandse distributiecentra van AH waardoor de schappen in een aantal supermarkten van de keten steeds leger raakten zijn nog niet terug te zien in de resultaten, want de acties begonnen na het eerste kwartaal. Maar in die periode hadden de Delhaize-winkels in België al wel last van stakingen van boze werknemers die niet willen dat die zaken overgaan naar franchisenemers. Volgens een analist van de bank Degroof Petercam kostte dat zo’n 100 miljoen euro omzet.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen