De onduidelijkheid over de kosten van een verdieping van het spoor bij de Guisweg over een lengte van 800 meter wordt groter en groter. Iedereen wil graag een verdiept spoor tussen de twee stations aan weerskanten van die weg, maar wethouder Gerard Slegers houdt vol dat dit niet te betalen is. Is dat werkelijk zo?
Volgens Slegers is er een verkenning gedaan voor deze veelbesproken 800 meter, maar Hart voor Stad spreekt dat tegen. De organisatie heeft uitgebreid overleg gehad met Decisio, de opstellers van de maatschappelijke kosten-batenanalyse light van een verdieping over een afstand van ongeveer 2300 meter met onder andere één of twee verdiepte stations. Naar een verdiepte open bak van 800 meter is in het onderzoek volgens Hart voor Stad niet gekeken.
Dat 'zelfs met een kortere verdiepte ligging van het spoor, een verdiept spoor nog steeds bij lange na niet op zou wegen tegen de keuze met verdiepte ligging van de weg' is volgens Hart voor Stad een conclusie die door de Vervoerregio Amsterdam uit de lucht gegrepen is, en niet terug te vinden in de rapportage van Decisio.
Een second opinion rapport van onderzoekers van Kodos uit mei 2022 gaat uit van eerder aan Movares verstrekte gegevens, aldus Hart voor Stad, op basis van een groot aantal onnodige maar kostenverhogende werkzaamheden. 'Ook hier is de conclusie dat een serieuze berekening van kosten voor een verdiept spoor over 800 meter tussen de twee station ontbreekt,' schrijft Hart voor Stad nu aan Slegers.
De organisatie stelt vast 'dat de gemeenteraad van Zaanstad op grond van deze onvolledige en deels zelfs onjuiste informatie geen verantwoorde keuze kan maken' - een standpunt dat in de raad namens Democratisch Zaanstad ook wordt uitgedragen door een stoïcijns tegen de stroom inroeiende Marianne de Boer, die daarmee vorige week duidelijk irritatie opwekte bij de doorgaans onverstoorbare wethouder
Decisio kan 'op korte termijn' alsnog het cruciale onderzoek uitvoeren dat tot nu toe ontbreekt, stelt Hart voor Stad. Het scrijven aan Slegers is ook ondertekend door de Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog en de secretaris van het Dorpscontact Westzaan. Andere wijkorganisaties hebben ook het voornemen om zich aan te sluiten, aldus de brief.