Mogelijk snelheidsverlaging op A10 vanwege te veel herrie

Foto: Google Street View

Duizenden bewoners rond de A10 Noord in Amsterdam ervaren meer geluidsoverlast vanwege verwijderde geluidsschermen langs de snelweg. Dat meldt Rijkswaterstaat op basis van een onderzoek. In Koog aan de Zaan weigerde de dienst om ze bij de Coenbrug te verhogen, om de herrie voor bewoners te beperken.  Maar ze maken dus wel degelijk een verschil.

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat spreekt nu wat Amsterdam betreft van ‘een serieus probleem’ omdat het om een fors aantal woningen gaat waar de geluidsproblemen spelen. ‘Hopelijk leidt het tot maatregelen.’ Uit de berekeningen blijkt dat bij bijna 6900 woningen een geluidstoename is van groter dan 0,5 decibel. Van die woningen is bij 1084 stuks een toename van 2,5 decibels of meer en bij 344 woningen is ook het geluidsniveau binnenshuis te hoog.

Ontheffing

Omdat de geluidsniveaus in strijd zijn met de wet- en regelgeving, vraagt Rijkswaterstaat een tijdelijke ontheffing van de nalevingsplicht aan bij staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. De geluidsschermen langs de A10 Noord verkeerden al langere tijd in slechte staat. Meerdere onderdelen waaiden weg tijdens de storm Eunice, vorig jaar februari. In augustus werden vervolgens meer delen van de geluidswal uit veiligheidsoverwegingen verwijderd.

Wachten tot 2025

Wethouder Melanie van der Horst van Amsterdam laat weten het rapport verder te gaan bekijken met het stadsdeel en de GGD. ‘Een eerste blik op het rapport maakt in elk geval duidelijk wat we al lang weten: er is al meer dan een half jaar een onaanvaardbare toename van de overlast voor heel veel bewoners rond de A10 in Noord.’ In 2025 zouden de geluidsschermen vervangen worden. De wethouder gaat met Rijkswaterstaat overleggen of dat vervroegd kan worden.

Snelheidsverlaging

Daarnaast stelt Rijkswaterstaat in het rapport drie tijdelijke maatregelen voor waarmee de ergste overlast kan worden beperkt. Zo zou het verlagen van de snelheid van 100  naar 80 of 50 kilometer per uur, overdag of ’s nachts, kunnen helpen. Ook wordt er gedacht aan het aanleggen van geluidreducerend asfalt of het plaatsen van tijdelijke geluidsschermen op de vluchtstrook langs de binnenring.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen