‘Beweegtassen’ voor alle scholen van Zaan Primair

Foto: Zaan Primair

Alle scholen van onderwijskoepel Zaan Primair hebben een ‘beweegtas’ gekregen met materialen om al bewegend taal, rekenen en wereldoriëntatie aan te bieden. Steeds meer openbare scholen in Zaanstad maken hun schooldag dynamisch. Hierdoor zitten leerlingen lekkerder in hun vel en wordt het groepsproces positief beïnvloed.

Minder zitten heeft een groot positief effect op de gezondheid. Op een dynamische schooldag worden zittend leren en bewegen regelmatig afgewisseld, zodat kinderen naast cognitieve inspanningen ook voldoende beweging, ontspanning, fysieke inspanning en sociale momenten hebben. De dynamische schooldag is een middel om tot leren te komen, maar geen doel op zich. Bewegend leren kan voor, tijdens en tussen het leren door.

Positieve effecten

Meer bewegen op de schooldag heeft veel positieve effecten. Zo vergroot het de betrokkenheid en het plezier van leerlingen, is wat leerkrachten direct opvalt als ze bewegend leren activiteiten doen, of het buitenspelen beter organiseren. Kinderen die de stof niet begrijpen of zich niet goed kunnen motiveren of concentreren, kunnen dat opeens wel als het op een andere manier en plek wordt aangeboden.

Stuiteren

Er zitten tientallen spellen en activiteiten voor groep 1 tot en met 8, ook wel energizers genoemd, in de tassen. Ze worden vaak gebruikt op momenten van onrust of bij concentratieverlies. Het boek Bewegend leren en de bundel Bewegend en spelend rekenen helpen leerkrachten om de theorie in praktijk te brengen. Verder zitten er in de tassen onder andere gummiballen waarmee elke leerling al stuiterend de tafels kan leren, woorden kan opdelen in lettergrepen of topografie kan oefenen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen