Geen stormloop op petitie voor camera’s op stations langs de Zaanlijn

Zaandam was bij de 30 stations die camera's zouden krijgen.
Zaandam was bij de 30 stations die camera's zouden krijgen.
Foto: Twitter / Team Gewei

De petitie voor de terugkeer van camera’s op de stations langs de Zaanlijn heeft tot nu toe 313 handtekeningen opgeleverd.

Uitbater Martin Kreekel van de stationskiosk Martin’s Broodjes en Boontjes in Krommenie-Assendelft startte zijn petitie na getuige te zijn geweest van talloze incidenten: geweldsdelicten, vandalisme, ongelukken, diefstallen en vernielingen van fietsen.

Hij wil de verzamelde handtekeningen aanbieden aan burgemeester en wethouders van Zaanstad en aan de directies van de NS en ProRail, zodat die samen actie kunnen ondernemen.

https://twitter.com/Dutchie_Karin13/status/954845704878460928

In 2015 werd een gezamenlijk maatregelenpakket van een aantal ministeries, ProRail en NS aangenomen met als doel in heel Nederland de veiligheid van treinpersoneel en reizigers te verbeteren. Onderdelen daarvan waren meer cameratoezicht op stations en een proef met beeldschermen.

Camera’s voor station Zaandam

Er werd afgesproken om op 30 kleine en middelgrote stations camera’s te plaatsen, gebaseerd op de incidenten die daar hadden plaatsgevonden en de ervaringen van de verantwoordelijke security managers. Daarbij was ook station Zaandam. Op de twaalf stations met de hoogste prioriteit installeerde ProRail bovendien in de zomer van 2015 al huurcamera’s, totdat na een aanbesteding de vaste camera’s zouden kunnen worden geplaatst.

Beeldschermen

Voor de proef met beeldschermen werden voor de periode van een jaar de stations Den Haag Hollands Spoor en Rotterdam Lombardijen aangewezen. Voor het hele project werd 13,3 miljoen euro vrijgemaakt.

Aanbesteding geflopt

De eerste aanbesteding voor camera’s, waarin ook Zaandam was meegenomen, werd een flop. Geen enkel beveiligingsbedrijf deed een aanbod. De aanbestedingsprocedure van ProRail liep al toen bovendien duidelijk werd dat het spoorbedrijf beter met draadloze exemplaren kon gaan werken. ‘Voortschrijdend inzicht‘ werd dat genoemd: ‘Draadloos is moderner en de camera’s zijn makkelijker en sneller te installeren.

Het vervolg

Van de vervolgaanbesteding is daarna niets meer vernomen, hoewel hij wel op de aanstedingskalender van ProRail voor het tweede en derde kwartaal van vorig jaar staat. De waarde van het contract varieert tussen een miljoen en tien miljoen euro.

In het pakket zat ook de afspraak om meer NS-personeel op late treinen in te roosteren en de inzet van extra agenten op stations en in treinen. Buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) hadden inmiddels de bevoegdheid om een stationsverbod op te leggen aan personen die overlast veroorzaken.

Druppel op de gloeiende plaat

De 30 stations waar in totaal 776 nieuwe camera’s werden geplaatst zijn een druppel op de gloeiende plaat, zo is sindsdien gebleken. Niet alleen op de Zaanlijn worden ze node gemist. In Den Helder bekeek de gemeente mogelijkheden om uitkeringsgerechtigden in te zetten rond station Zuid, om zo de veiligheid (en vooral het veiligheidsgevoel) in het gebied te verbeteren. Ook daar worden al jarenlang regelmatig vernielingen gepleegd.

‘Geen preventieve werking’

In Hof van Twente liet het college de raad met het oog op fietsendiefstallen weten dat ‘camera’s in bepaalde gevallen kunnen ondersteunen’, maar dat ze in de ervaring van de NS nooit preventief werken. ‘Ook achteraf is het maar de vraag of de beelden bruikbaar zijn voor bijvoorbeeld opsporing. Het komt vaak genoeg voor dat daders onherkenbaar zijn door vermomming en dan heeft deze vorm van toezicht geen effect of nut. Het is verder een duur middel (ongeveer 20.000 euro per station op jaarbasis) waarvan NS zich afvragen of dit het gewenste effect zou hebben.’

De NS zijn veel meer voorstander van preventie en bewustwording bij de eigenaar van de fiets, voegde het college daar nog aan toe: ‘Het gebruik van een dubbel slot bijvoorbeeld.’

Mobiele camera’s

Gek genoeg besloot ProRail al geruime tijd eerder om mobiele camera’s in te zetten om vertragingen op het spoor als gevolg van koperdiefstal en/of vandalisme te voorkomen. Inmiddels is aangetoond dat het plaatsen van camera’s preventief werkt,’ staat in de tender.

Eind vorig jaar werd duidelijk dat die mobiele camera’s zullen worden ingezet tegen spoorlopers, vandalen, suïcidalen, spoorboomduikers en andere onbevoegden rond het spoor‘. Vanuit een speciaal ingerichte meldkamer heeft het bedrijf 24 uur per dag zicht op tientallen stukken spoor in Nederland. De camera’s krijgen hun stroomtoevoer via zonnepanelen en zijn daardoor flexibel inzetbaar.

Vandalisme

Dat de camera’s buiten de stations nodig zijn, blijkt uit de cijfers van vorig jaar. ProRail registreerde toen 649 gevallen van vandalisme, tegenover 608 incidenten een jaar eerder. Vele tienduizenden reizigers ondervonden problemen doordat treinen niet reden als gevolg van vernielingen.

https://twitter.com/ProRail/status/955403356092104704

Beschadigingen aan seinpalen, overwegbomen en ICT-kasten komen vaak voor. Ook worden er veel objecten op het spoor gelegd of gegooid. In 2017 werd het treinverkeer onder meer gestremd doordat vandalen winkelwagentjes, verkeersborden, bakstenen, lantaarnpalen en surfplanken op het spoor hadden gelegd. Eind december werden twee treinen in Amsterdam en Den Bosch bekogeld met zwaar vuurwerk.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen