Rechter staat opvang toe ondanks ontbrekende vergunning

De Silja Europa ligt nu in Velsen Noord.
De Silja Europa ligt nu in Velsen Noord.
Foto: Wikimedia

Het cruiseschip van de Silja Line in Velsen-Noord mag in gebruik worden genomen voor maximaal 1200 asielzoekers. Ondernemers die de gemeente vroegen om dat te verhinderen zijn door de rechter in het ongelijk gesteld.

Volgens de rechtbank Noord-Holland weegt het belang van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers in dit geval zwaarder dan de belangen van de ondernemers. Deze uitspraak heeft ook consequenties voor andere gemeenten waar cruiseschepen worden ingezet voor de opvang van asielzoekers en waar bewoners of ondernemers er tegen in het geweer komen vanwege het ontbreken van een omgevingsvergunning. Gisteren arriveerde daarvoor MS Galaxy in Amsterdam, dat in het Westelijk Havengebied komt te liggen. ook Zaanstad had een plan voor een zeecruiseschip, in dat geval voor Oekraïners, maar dat ketste af op de stukstofuitstoot.

Zes maanden

Afgelopen juni verzocht de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Velsen om mee te werken aan het aanmeren van een cruiseschip voor grootschalige opvang voor de duur van zes maanden. In juli sloot de gemeente daarover een overeenkomst met het COA. Het gaat om een schip aan de Velsen Offshore Base-kade voor 1000 tot 1200 mensen. De noodopvang wordt voor 1 maart 2023 opgeheven. Het COA zal geen verlenging aanvragen voor het gebruik van de locatie na deze periode. Normaal vaart het schip van de Tallink Groep tussen Finland en Zweden.

Vergunning

De opvang is in strijd met het geldende bestemmingsplan en de benodigde omgevingsvergunning is wel aangevraagd maar nog niet verleend. De gemeente besloot echter niet handhavend op te treden en de opvang te gedogen, wat de ondernemers niet zinde. De eerste bewoners worden vandaag aan boord van de Estse oceaanreus verwacht. De ondernemers wilden dat de gemeente handhavend op zou treden vanwege externe veiligheid, de veiligheid op de kade en van vluchtroutes, de leefbaarheid en specifieke bedrijfsbelangen. Zo vinden ze dat de situatie onveilig is voor de bewoners van het schip en dat het voor hun bedrijven onwerkbaar wordt.

Stank en lawaai

Ook zouden de werkzaamheden van de verschillende bedrijven stank- en geluidsoverlast voor de asielzoekers veroorzaken en zou een bedrijf te veel worden beperkt in de uitvoering van het werk omdat de manoeuvreerruimte voor voertuigen wordt beperkt. Daarnaast zou het cruiseschip te dicht bij een bedrijf liggen waarvoor een zogenoemd risico- of veiligheidscontour geldt vanwege gevaarlijke activiteiten.

Geen schoonheidsprijs

De voorzieningenrechter oordeelde in het voordeel van het COA en Velsen. Er was onvoldoende onderbouwd dat het cruiseschip bij een bedrijf met gevaarlijke activiteiten ligt en de gemeente zet hekwerken neer waardoor de bewoners van het schip de omliggende bedrijventerreinen niet op kunnen. Dat moet toereikend zijn, ook vanwege andere beveiligingsmaatregelen. Daarnaast heeft de gemeente voldoende voorzieningen getroffen om overlast voor de asielzoekers te beperken. Dat het niet de schoonheidsprijs verdient dat tot de opvang op deze plek zonder voorafgaande omgevingsvergunning wordt overgegaan, kan dat oordeel niet veranderen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen