Haperende techniek maakt van A naar B komen soms knap lastig

Foto: Wikimedia / Simpleness

We worden steeds afhankelijker van moderne techniek, maar die lijkt ons ook steeds vaker in de steek te laten. Waar eeuwenoude molens nog steeds hun werk naar behoren doen na hier en daar wat restauratiewerk maar zonder de basisprincipes aan te tasten, vallen liften, roltrappen, elektrische ponten en bruggen om de haverklap stil.

De frustraties die de roltrappen in het centrum van Zaandam oproepen zijn hier uitgebreid beschreven, net als de vaak langdurig uit de running zijnde liften op de NS-stations. Afgelopen zondag lagen was het station vanaf de westkant weer eens onbereikbaar voor een moeder met een buggy, die een noodkreet naar de gemeente stuurde waar tot op heden niet op gereageerd is.

https://twitter.com/linda_nol/status/1568964392657502208

Maar er gaat veel meer mis. De elektrische ponten over het Noordzeekanaal die met zoveel enthousiasme in de vaart werden genomen liggen er opvallend vaak uit, waarna soms de oude dieselveren weer worden ingezet om de dienstregeling op gang te houden. Die oudjes zijn na tientallen jaren heen en weer te zijn gevaren inmiddels ook notoir onbetrouwbaar, maar ze lijken in elk geval nog te bewegen wanneer ze nu worden ingezet.

Bij het GVB staat het uitvallen van de nieuwste generatie veren nog niet echt op het netvlies, gezien de reactie op onderstaande tweet: ‘Ik kan me voorstellen dat je je dit afvraagt. Daarom wil ik dit voor je navragen bij onze afdeling Veren. Zou ik hiervoor je naam, e-mailadres en telefoonnummer mogen hebben?’ Een breder publiek hoeft het kennelijk niet te weten.

En dan de bruggen. De Coenbrug die jaren niet open kan, de problemen met de Prins Bernhardbrug die op de dag dat de wethouder liet weten dat de storingen waren opgelost spontaan wéér op tilt sprong en nu weer de tijdelijke brug over de Zaan tussen Wormerveer en Wormer. Die gisteravond weigerde open te gaan om een schip te laten passeren, zoals dorpsreporter Michel Schermer constateerde. Het was bovendien niet de eerste keer dat de noodbrug tegensputterde: op de dag van de opening ging het ook al mis. De bottom line: op land of over water van A naar B komen is nog zo eenvoudig niet (en ons lijstje is verre van compleet).

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen