Op 7 februari van dit jaar mocht wethouder Duurzaamheid Annette Baerveldt de Noordzeekanaalpont 102 dopen, de derde volledige elektrische pont over de waterweg. Daarmee zouden de storingen van de baan zijn die de oude ponten nogal eens parten speelden. Maar ook de nieuwe Hempont F20 kan kuren hebben.
De ponten bij het Hemveer liggen stil. Wat is de status @GVB_actueel ?
— John Faasse (@uitbijter) May 25, 2022
Gisteravond was hij opnieuw enige tijd uit de vaart vanwege technisch malheur, zoals ook al eind april en vorige week gebeurde. De pont tussen Zaandam en Amsterdam lijkt daarmee de minst betrouwbare van de drie duurzame veren die inmiddels over het Noordzeekanaal pendelen. De afgelopen jaren vervoerden de ponten over het Noordzeekanaal jaarlijks meer dan 350.000 auto’s en vrachtwagens. Op de nieuwe schepen kunnen per oversteek maximaal 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers mee.
Goedemiddag! Helaas hebben wij die mogelijkheid niet. Het spijt me dat er geen verbinding is geweest om tijdens de ochtend tussen Zaandam en Hempontplein te reizen. Ik wens je ondanks de vervelende start vanochtend een fijne dag toe verder. ^SC
— GVB Klantenservice (@GVB_klanten) May 21, 2022