‘Horeca weigert soms mensen met een beperking’

Foto: Wikimedia / W. Carter

Het Bureau Discriminatiezaken Zaanstreek – Waterland heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 64 klachten in behandeling genomen. Opvallend is dat van de geregistreerde meldingen relatief vaak (zeven keer) als achtergrond ‘chronische ziekte of handicap’ wordt genoemd.

Zo waren enkele malen mensen met een beperking niet welkom in een horecagelegenheid. Het bureau heeft enkele malen het College voor de Rechten van de Mens om een oordeel gevraagd. Wat daarop het antwoord is is nog niet duidellijk. Het totale aantal klachten was twaalf minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het verschil is te herleiden tot het aantal coronagerelateerde klachten dar vorig jaar werd ingediend.

Mondkapjes

Er meldden zich toen nog relatief vaak mensen die op bepaalde locaties geen mondkapje droegen – uit protest tegen het overheidsbeleid of om medische redenen – en die vervolgens een toegangsverbod kregen. Ook werden er incidenteel mensen van Aziatische komaf uitgescholden of bespuugd. Gedurende de eerste zes maanden van dit jaar werd er minder vaak melding gemaakt van dergelijke voorvallen, aldus de laatste nieuwsbrief van de organisatie.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen