Waarom de Zaanferry niet gemist kan worden

Foto: Screenshot YouTube

De petitie voor het behoud van de Zaanferry vergaarde 1725 handtekeningen en initiatiefnemer Pablo Kuipers biedt hem donderdag aan aan de wethouder. Voorafgaand aan dat moment heeft hij de raad een uitgebreide onderbouwing gestuurd van het belang om de vaarverbinding tussen Wormerveer en Ansterdam in stand te houden.

Kuipers introduceert zichzelf als spreker namens de ‘Fans and Friends’ van de Zaanferry en niet als formele woordvoerder namens Rederij Lee, die de veerdienst uitvoert. Het staat volgens hem buiten kijf dat ‘de Zaanferry voldoet aan en volledig past binnen de toeristische (en historische en culturele) doelstellingen van de gemeente’. De Zaanferry verbindt de ‘hotspot’ Zaanbocht met de hotspot Zaanse Schans, met de hotspot stadshart Zaandam en met de hotspot Hembrugterrein, en vandaar met de hoofdstad. Tijdens een tocht zien de reizigers zowel het industriële en culturele erfgoed als de moderne grote binnenstedelijke transities ‘in schilderachtige plaatjes en ruwe rafels’.

Symboolpolitiek

Kuipers heeft er zijn hart aan verpand, blijkt uit zijn gloedvolle betoog en hij beegt de vloer aan met de alarmerende cijfers die de ronde doen rond de exploitatie van de ferrydienst. Het inspireerde hem wel tot meer gepassioneerd proza: ‘Het volledig stopzetten van de gemeentelijke bijdrage aan de Zaanferry lijkt helaas dan ook vooral een schoolvoorbeeld van symboolpolitiek voor de publieke bühne, ingegeven door vetgedrukte sensationele krantenkoppen, afgedwongen in de achterkamertjes van het gemeentehuis door één van de collegepartijen tijdens de formatie van het college.’

De cijfers

De cijfermatige onderbouwing van de verschillende artikelen over de Zaanferry op De  Orkaan zijn onjuist, laat hij weten. De bedragen zijn zodanig opgeblazen dat deze niet meer aansluiten bij de werkelijkheid. Daar mag de wethouder donderdag uitsluitsel over geven. Sinds Rederij Lee de dienst ging exploiteren is de wereld eerst door corona ingrijpend veranderd en nu zitten we middenin een energiecrisis met een superinflatie. De ook voor Lee oplopende kosten voor zowel diesel (voor het schip Ellie Glasius dat tussen Zaandam en Amsterdam vaart) als elektriciteit (voor de Zaanveren) zijn daarom bij alle berekeningen wel een grote bron van zorg.

Geen concurrentie

De veronderstelde concurrenten van de Zaanferry, zoals Amsterdam Boat Cruises kunnen niet tippen aan de passagiersaantallen van de Zaanferry, volgens Kuipers. De laatste had alleen al op 1 september meer afvaarten vanuit Zaandam naar de Zaanse Schans dan Amsterdam Boat Cruises in de hele maand september, te weten vijf van de Zaanferry (09:00; 11:00; 13:00; 15:00 en 17:00 uur) tegen drie van Amsterdam Boat Cruises (10, 18 en 19 september, vanuit Amsterdam).

‘Dan laat ik de vijf afvaarten vanuit Wormerveer nog buiten beschouwing omdat Amsterdam Boat Cruises daar niet eens komt, evenals de andere hotspots Stadshart Zaandam en het Hembrugterrein. Aanbieders van dergelijke (dure) vaarexcursies vanuit Amsterdam (en die alleen de Zaanse Schans aandoen) kunnen daarom onmogelijk als een ‘redelijk’ alternatief gezien worden voor de Zaanferry,’ foetert Kuipers in zijn uitleg.

Kapitaalvernietiging

Voor een voortvarende ontwikkeling van het Hembrugterrein acht hij de bereikbaarheid via het water ‘zelfs haast randvoorwaardelijk’ en Noord profiteert er ook van. ‘Het staken van de gemeentelijke bijdrage aan de exploitatie van de Zaanferry of het personenvervoer over water in zijn algemeenheid zal leiden tot een aanzienlijke desinvestering, vernietiging van de opgebouwde naamsbekendheid en netwerken en serieuze risico’s voor diverse economische en maatschappelijke programma’s en (grote) ruimtelijke ontwikkelingen, al is het maar omdat Zaanstad geen continuïteit wil of kan bieden wat resulteert in zwalkend beleid.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen