Uitleg controversieel dilemmaspel: bedoeld om jeugd te prikkelen

Foto: Gemeente Zaanstad

Naar aanleiding van ‘diverse vragen’ over het dilemmaspel – waaronder officiële door de VVD – heeft de gemeente een korte toelichting over de achtergronden van het spel getwitterd. Het spel blijkt specifiek op jongeren te zijn gericht, omdat die maar moeilijk te bereiken zijn. Er werd 3200 euro (exclusief BTW in de ontwikkeling van de app gestoken, waarmee nu zo’n 165 inwoners jonger dan 25 zijn bereikt.

Het spel maakt deel uit van het verzamelen van opinies voor de opstelling van een Omgevingsvisie: hoe willen de inwoners dat Zaanstad er in 2040 uitziet? Als mensen moéten kiezen, leggen ze dan de prioriteit bij economie, duurzaamheid, verstedelijking, kansengelijkheid, veiligheid of gezondheid? Jongeren moet je op een andere manier prikkelen dan volwassenen, aldus de gemeente, en dus is gekozen voor een spel dat losjes is gebaseerd op de onder jongeren populaire website www.dilemmaopdinsdag.nl.

‘De dilemma’s zijn doelbewust extreem en vergezocht geformuleerd. Het gaat er dus niet om dat dit reële dilemma’s zijn en of de gemeente er wel/niet over gaat; het gaat om de waardering van de opgaven waar de dilemma’s aan gekoppeld zijn,’ aldus de uitleg. Uit een intern onderzoek naar eerdere participatietrajecten kwam naar voren dat jongeren onvoldoende worden bereikt. De makers staken daarom ook hun licht op bij jongerenorganisatie Raaz over wat nodig is om jongeren te laten meedoen. Daaruit bleek dat jongeren betrokken willen worden op een manier die ’prikkelt en leuk’ is. Een groep jonge trainees van de gemeente Zaanstad reageerde zeer positief op het spel.

Driekwart invullers akkoord met uitslag

In het spel wordt – voordat de uitslag in beeld verschijnt – gevraagd welke twee opgaven mensen zelf het belangrijkste vinden. Vervolgens wordt de uitslag gepresenteerd en nog eens gevraagd of de spelers het eens zijn met de uitkomst. Driekwart van de invullers geeft aan dat dit het geval is (wij hoorden daar niet bij). De afdeling Onderzoek van de gemeente heeft meegedacht over hoe het spel zo ingericht kan worden dat het meet wat het moet meten. ‘De wisseling van dilemma’s per speler en het toevoegen van de controlevragen aan het eind vergroten de betrouwbaarheid van het spel.’

Het blijkt dat van de ruim 750 mensen die inmiddels het spel hebben gespeeld – Zaanstad had op 1 januari vorig jaar 154.865 inwoners –  het overgrote deel aangeeft dat de opgaven die als de belangrijkste uit het spel komen, overeenkomen met wat ze daadwerkelijk ook belangrijk vinden. ‘Bovendien is 22 procent spelers jonger dan 25 jaar, waarmee nu al meer jongeren zijn bereikt dan in eerdere participatietrajecten.’ En het bereiken van de jeugd was expliciet als opdracht meegegeven door de gemeenteraad.

De dilemma’s zijn slechts een onderdeel van een veel groter geheel, zo legt de gemeente uit. ‘Mensen kunnen ook op verschillende plekken in de stad dromenkaarten invullen, waarop ze zelf kunnen verwoorden wat ze belangrijk vinden voor de toekomst. Een aantal schoolklassen is bezig met schoolprojecten, waarin ze nadenken over de stad/wijk van de toekomst en we nemen ook de belangrijkste uitkomsten mee van participatietrajecten die de afgelopen tijd zijn gedaan.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen