Minister van Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft Zaanstad laten weten het ‘enorm te waarderen’ dat de gemeente meedenkt over maatregelen om de overlast die de Coenbrug veroorzaakt te verminderen, maar dat de aangedragen oplossingen geen hout snijden.
De gemeente stelde voor om een stillere asfaltsoort toe te passen op de A8 en daar een verlaging van de maximumsnelheid door te voeren, maar volgens de minister dragen beide ‘op dit moment nog niet bij aan het verminderen van de overlast waar het hier om gaat, namelijk het ‘dreunen van de brug”, vanwege vrachtverkeer dat over de stalen constructie rijdt.
Onderzoek Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat voert in overleg met gemeente een onderzoek uit naar mogelijke maatregelen om de geluidsoverlast te verminderen. Er zijn inmiddels akoestische metingen bij de Coenbrug uitgevoerd om alle oorzaken van de overlast vast te stellen, schrijft de bewindsvrouw. ‘Begin 2018 verwachten we de eerste resultaten, waarna de mogelijke maatregelen kunnen worden bepaald.’
‘Wij onderzoeken of er doelmatige maatregelen aan de brug mogelijk zijn die de overlast wel verminderen. Pas nadat deze maatregelen zijn getroffen, zal het inzetten van andere geluidreducerende maatregelen effect hebben op de leefomgeving. Om deze redenen houd ik vast aan het ingezette traject om tot een oplossing voor de geluidsoverlast van de brug te komen.’
Overleg met actiegroep A8-Coenbrug
Wel zegt Van Nieuwenhuizen toe ‘op korte termijn’ in gesprek te willen gaan met de actiegroep A8-Coenbrug om de resultaten van het onderzoek te bespreken. ‘Dit is geheel in lijn met de in de Tweede Kamer aangenomen motie van 12 december 2017, waarin wij gevraagd worden de resultaten van overleg met deze actiegroep met de Tweede Kamer te delen.’