'Piloot' op fatbike vergeefs op de vlucht: opgevoerde fiets kwijt

02 jun , 11:07 112
screenshot 20240602 103437
Politie Zaanstreek
Fatbikes lijken wel alleen geliefd te zijn bij de bestuurders: de niet zelden van een gashendel voorziene exemplaren zijn in korte tijd uitgegroeid tot een plaag voor andere weggebruikers. In de Zaanstreek rijdt er weer eentje minder, nadat 'de piloot' tevergeefs aan een politiecontrole probeerde te ontsnappen. Bij een korte achtervolging waren agenten sneller.
De fatbike die een snelheid kon halen van 50 kilometer per uur is in beslag genomen voor verder onderzoek en de bestuurder werd te voet naar huis gestuurd. De politie vermeldt de leeftijd van de bestuurder niet, maar de verkeersveiligheid komt vooral in het geding bij jonge bestuurders zonder veel verkeersinzicht die op de opgevoerde fatbikes over de wegen en paden razen. 'Deze opgevoerde fietsen, die in strijd zijn met de regelgeving voor het gebruik op openbare wegen, vormen een direct gevaar voor zowel de bestuurders als andere weggebruikers,' vindt ook de Vervoerregip Amsterdam.

Niet verzekerd

Een elektrische fiets mag maximaal 25 kilometer per uur ondersteuning bieden tijdens het fietsen. Het rijden op een illegale fiets betekent onverzekerd zijn en bij een ongeval draait de bestuurder - of bij kinderen de ouders - dus op voor de kosten. En de kans op een ongeluk neemt toe omdat bijvoorbeeld de remmen niet ontworpen zijn voor snelheden boven 25 kilometer per uur. Als een elektrische fiets ondersteuning biedt boven de 25 kilometer per uur mag deze alleen de openbare weg op als hij is goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en moet de gebruiker een rijbewijs hebben en helm dragen. De minimumleeftijd is dan zestien jaar. Bij fatbikes worden deze voorschriften echter massaal in de wind geslagen.

Boete 290 euro

Kinderen en jonge tieners zijn nog niet klaar zijn om bij hoge snelheden beslissingen te nemen in het verkeer. De politie handhaaft op fatbikes en opgevoerde elektrische fietsen en heeft een speciale rollerbank om ze te controleren. De boete bedraagt 290 euro en een in beslag genomen fiets kan zomaar foetsie zijn. De Vervoerregio zet alles op alles om regels te verduidelijken en de veiligheid te verbeteren: van lobbyen bij de landelijke overheid voor strengere wetgeving tot voorlichting op scholen en in de media.