Luisterlijn viert 65ste jaar, maar nog lang niet met pensioen

Foto: Sander Foederer

De Luisterlijn ziet nog allerminst uit naar haar pensioen. Sinds de oprichting in 1958 is de telefonische hulpdienst van onschatbare waarde geweest voor het bieden van een luisterend oor aan mensen die daar op dat moment behoefte aan hadden, ongeacht de tijd van de dag of de aard van hun zorgen. Hoewel dus eigenlijk al 66, wordt dit hele jaar uitgebreid stil gestaan bij de 65ste verjaardag.

Wat begon als een bescheiden initiatief groeide uit tot een landelijke organisatie die levens raakt over het hele land. Vanuit het hele land, zoals in bijvoorbeeld Zaandam, voeren vrijwilligers jaarlijks honderdduizenden gesprekken. De Rotterdamse dominee Henk Teutscher was de geestelijk vader van de eerste telefonische hulpdienst in Nederland. Zo veel jaren later biedt de Luisterlijn een luisterend oor aan iedereen en in (bijna) elke situatie. Ze is voor veel mensen een baken van hoop en begrip.

Eenzaamheid

De behoefte (anoniem) je verhaal te kunnen doen is nog altijd groot. Waar de eerste telefonische hulpdienst begon met 40 vrijwilligers en zo’n 35 gesprekken per dag, is de dienst uitgegroeid tot circa 1500 vrijwilligers en zo’n 900 gesprekken per dag. Hoewel de hulpdienst al lang niet meer alleen bereikbaar is via telefoon, maar ook via chat en e-mail, worden de meeste gesprekken nog altijd via de telefoon gevoerd  (088 0767 000). Opvallend is dat door de jaren heen psychische klachten en eenzaamheid vaak de aanleiding zijn om contact te zoeken.

Of het nu gaat om eenzaamheid, verdriet, stress of gewoon behoefte aan een vriendelijk woord, de Luisterlijn fungeert als een betrouwbare steunpilaar voor veel mensen. Hier kunnen ze dag en nacht terecht met hun zorgen, angsten en vreugde. Vrijwilligers van de Luisterlijn staan paraat om te luisteren zonder oordeel en met empathie. Wie zich in Zaandam wil aanmelden als vrijwilliger kan dat doen met een bericht via het aanmeldformulier.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen