Besluit om de Binding open te stellen terecht genomen

Foto: rondomdebinding.nl

Eind december besloot de gemeente de spitssluiting van busbrug de Binding tijdelijk op te heffen wegens werk aan het kruispunt Houtveldweg – Ebbehout – Cypressehout in Zaandam, om te voorkomen dat het verkeer tijdens de ochtend- en avondspits vast zou lopen. De busbrug is nu tijdelijk ook tijdens de spitsuren open voor alle verkeer, met uitzondering van vrachtwagens. Daar werd bezwaar tegen gemaakt, maar tevergeefs.

Achttien bewoners van Westerkoog dienden een bezwaarschrift in.Tijdens de hoorzitting daarover op 28 februari lichtte een aantal van hen hun weerstand mondeling toe. Die richtte zich vooral op de toename van het verkeer op de rondweg en de nadelige gevolgen hiervan voor de wijk. Maar het heeft niet mogen baten: de externe hoor-en adviescommissie is tot de conclusie gekomen dat de gemeente voldoende heeft onderbouwd waarom de busbrug tijdelijk langer open moet zijn en dat de voordelen groter zijn dan de mogelijk negatieve gevolgen. Op de Houtveldweg en op de rondweg in Westerkoog zijn sinds de maatregel van kracht werd volgens Zaanstad geen grote opstoppingen voorgekomen.

Volgens de gemeente zorgt de maatregel zorgt voor een betere doorstroming en spreiding van het verkeer en verhoogt de open brug de verkeersveiligheid tijdens de werkzaamheden, die nog tot tenminste 31 mei duren. Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om een verkeersonderzoek in te stellen naar een 24-uurs openstelling van de Binding. Het rapport daarover wordt nog voor het zomerreces naar de raad gestuurd.

Ondertussen wordt het Cypressehout gedeeltelijk verschoven richting het noorden en het kruispunt voorzien van verkeerslichten. Het fietspad langs de Houtveldweg tussen het kruispunt en het station wordt verschoven om ruimte te maken voor de nieuwbouw en aanleg van de Slinger. De Houtveldweg krijgt nieuw asfalt, de openbare verlichting wordt waar nodig aangepast en er worden bomen geplant in de zij- of middenberm

Slordig

De commissie vindt wel dat Zaanstad de kwestie rond de busbrug slordig heeft aangepakt. Er is een verkeersbesluit genomen dat in strijd is met het bestemmingsplan en daarom had er ook een ‘afwijkingsbesluit’ aan de maatregel ten grondslag moeten liggen. Het bestemmingsplan staat openstelling voor andersoortig verkeer dan openbaar vervoer namelijk niet toe. Dit betekent dat er een aanvraag ingediend had moeten worden voor een omgevingsvergunning voor strijdig gebruik van de Binding. Die aanvraag is op 25 april alsnog de deur uit gegaan.

Het advies van de externe hoor- en advies commissie om alsnog een aanvraag voor een omgevingsvergunning in te dienen en het feit dat dit inmiddels is gebeurd heeft geen juridische gevolgen voor het verkeersbesluit zelf.

.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen