Zaanstad heeft als uitgangspunt dat parkeren in voortuinen niet is toegestaan, maar onder 'bijzondere omstandigheden' wordt daarop een uitzondering gemaakt. 'Waar parkeren in de voortuin gebeurt en in dit niet is toegestaan treden we handhavend op,' laat de gemeente desgevraagd weten.
Er lijken in toenemende mate aanvragen bij Zaanstad binnen te komen voor vergunningen voor de aanleg van een in'en uitrit om op eigen terrein te kunnen parkeren. Recente voorbeelden zijn de Wandelweg 39 in Wormerveer en de Botenmakersstraat 19 in Zaandam. Daarnaast zagen we recent een verlenging van de beslistermijn voor de Diepenbroekstraat 1 Zaandam en geweigerde vergunningen voor de Klokkemeet 8 en 26 in Assendelft. Allemaal verschillende situaties.
Maar wat zijn die 'bijzondere omstandigheden' dan? Zaanstad staat niet te springen om het mensen naar de zin te maken, blijkt uit de lokale regelgeving: 'Opgemerkt wordt dat in nieuw- of verbouwsituaties bij de bouwvergunning bekeken dient te worden of een uitwegvergunning volgens de regels mogelijk is. Er dient voorkomen te worden dat de gemeente Zaanstad ‘moreel’ verplicht is tot het verlenen van een uitwegvergunning welke niet aan de beleidsregels voldoet, omdat ze immers een bouwvergunning heeft afgegeven,' staat meteen onder de inleiding.
Een vergunning wordt in elk geval geweigerd als er één of meerdere parkeerplaatsen moeten vervallen, terwijl er beperkt parkeerruimte in de straat of de omgeving aanwezig is. 'Op eigen terrein' betekent immers een plek minder voor anderen die anders voor de uitrit hadden kunnen staan. En de voortuin moet vrij blijven, tenzij.... Er is een aantal ontsnappingsclausules voor inwoners:
Het bovenstaande verklaart waarom in bijvoorbeeld de Lindelaan in Krommenie de ene na de andere voortuin verandert in een parkeerplaats: toen er één schaap over de dam was was het hek wijd opengezet. De regels zijn uit 2008 en sindsdien is het parkeerlandschap in Zaanstad drastisch veranderd: in straten waar pakweg vijftien jaar geleden parkeren nooit een onderwerp van gesprek was, staat het probleem nu hoog op de agenda van bewoners.
Een recente twist tussen Zaanstad en een omwonende van een woning met een verleende vergunning voor een in- en uitrit in de Fred Waltonlaan in Krommenie zou wel eens een inleiding kunnen zijn tot een hele trits bezwaarprocedures over parkeren in voortuinen. Ongeacht de uitgesproken wens van Zaanstad om groene tuinen niet te veranderen in verharde stallingsplekken voor auto's. Die veranderen niet alleen het straatbeeld, maar ook bijvoorbeeld de capaciteit om veel regenwater tegelijk te verwerken.