Tijdelijke bomen hebben verkeer in winkelcentrum Saendelft sterk verminderd

08 jan , 15:36 Gemeente
screenshot 20250108 153432
X / VVD Zaansxtad

De gemeente werkt aan een voorlopig ontwerp voor een definitieve inrichting van het winkelcentrum in Saendelft om het binnenplein en de straatjes daar naartoe fiets- en brommerluw te maken. Tijdelijke maatregelen hebben wel effect gesorteerd, maar afhankelijk van de dag van de week rijden er dagelijks via de ingang west nog circa 740 fietsers door het voetgangersgebied, 67 bromfietsen/fatbikes en circa 80 andere voertuigen, van bevoorrading en pakketbezorgers tot de veegauto.

Fietsers en brommeraars gebruiken het plein als sluiproute en bezorgers houden zich niet aan de venstertijden voor laden en lossen, tussen 07:00 en 12:00 uur, maar zijn er te vinden op allerlei momenten van de dag, avond en nacht. 'Dit verkeer rijdt ook geregeld te hard door de straatjes,' ontdekte de gemeente als gevolg van een motie van de gemeenteraad om de situatie te verbeteren.

Eind augustus vorig jaar werden daarom tijdelijke boombakken op het plein geplaatst om het fietsen over het plein tegen te gaan. Daarnaast kwamen er hekken met doeken met de tekst 'Wandelgebied. Fietsers afstappen' bij de entrees van de drie winkelstraatjes richting het plein. Dat heeft bij een deel van de overtreders gewerkt, maar een  onbedoeld neveneffect is dat diehards die nog steeds doorrijden nu vlak langs de winkels op het plein scheuren en zorgen voor extra overlast bij het winkelend publiek. Dit geldt ook voor het expeditie verkeer en pakketbezorgers die daar moeten zijn. 

Nulmeting

In juni 2024 iwerd een nulmeting gedaan naar het aantal verkeersbewegingen door de straatjes en over het plein. De belangrijkste conclusie was dat er veelvuldig en hard door het winkelcentrum werd gefietst en gebrommerd. In oktober is deze meting herhaald en toen bleek dat het aantal fietsers op een werkdag met 53 procent was afgenomen, het aantal brommers met 52 procent en het overige verkeer (met name expeditieverkeer en pakketbezorgers) met 39 procent.

Een deel van de verkeersoverlast ligt bij het bevoorradingsverkeer en pakketbezorgers, zo is gebleken. Bewoners en ondernemers zeggen behoefte te hebben aan laad- en losplekken ter hoogte van de ingangen, zodat de pakketbezorgers zo min mogelijk door het winkelcentrum rijden. De benodigde ruimte daarvoor blijkt er te zijn, zo is al geconstateerd.

Kwart miljoen euro

'Een blijvend resultaat valt of staat met een gezamenlijke inspanning van bewoners, de eigenaren van het winkelcentrum, de gemeente en de winkeliers en ondernemers,' schrijft het college aan de gemeenteraad. Op basis van het concept van het voorlopig ontwerp is een kostenraming gemaakt voor de definitieve inrichting. Ook zijn er kosten gemaakt voor de tijdelijke maatregelen en daarnaast is het beheer en onderhoud een aandachtspunt, en met name het groenonderhoud. Eén van de eigenaren van het winkelcentrum draagt al bij in de kosten en de bestaande afspraken hierover worden met het nieuwe inrichtingsplan geactualiseerd. De totale kosten voor de verkeersaanpassingen en de vergroening worden ingeschat op circa 250.000 euro.