De PVV komt in het geweer tegen de gemeentelijke heffing en het vignet dat Zaanstad met ingang van volgend jaar wil invoeren voor alle boten op Zaanse wateren, zowel varend als afgemeerd. De gemeente wil de geraamde opbrengst van drie ton onder andere besteden aan het bestrijden van snelvaren, maar de PVV is woedend en heeft schriftelijke vragen gesteld.
'Een roeibootje met een elektromotortje wordt straks gelijkgesteld aan een loeiende jetski. Zaanstad slaat compleet door met deze onzinnige vignetplicht,' aldus de fractie. 'De maatregel treft duizenden inwoners die recreatief het water op gaan, zonder enig onderscheid. Het voorstel is juridisch twijfelachtig, economisch schadelijk en maatschappelijk onrechtvaardig. Bovendien is de informatie in het raadsvoorstel aantoonbaar onjuist: Haarlem zou volgens het college ook een vignetplicht kennen, maar dat is simpelweg niet waar.'
Eén van de vragen van de PVV is waarom wordt niet alleen de overlastgevende recreant wordt aangepakt, maar elke inwoner met een bootje wordt 'gestraft'. Er is een brede consensus in de raad dat er iets gedaan moet worden aan veel te snel varende boten die een gevaar vormen voor andere mensen op het water en voor flora en fauna. Maar waarom niet gekozen voor handhaving, gedragscodes of meldpunten, wil de PVV weten.
Wat krijgen de watersporters eigenlijk terug voor deze belasting? En is onderzocht hoeveel schade Zaanstad zichzelf aandoet door waterrecreanten weg te jagen? 'Zaanstad heeft géén toezicht op het water en laat alles uit de hand lopen. En dan komt men doodleuk met een generieke botenbelasting, zogenaamd om ‘veiligheid en natuur’ te beschermen,' aldus de PVV. 'Dit is geen beleid, dit is bestuurlijke gemakzucht op kosten van de gewone man.'
Daarnaast vraagt de PVV welke alternatieve beleidsopties zijn onderzocht om overlast en onveiligheid op het water te beperken, zoals handhaving op snelheid, vaarregels, meldpunten of tijdelijke vaarverboden. Is er juridisch advies ingewonnen over de regeling zoals die is voorgesteld en zijn er risico’s voor bezwaar of beroep vanwege strijd met het publiekrechtelijk karakter van vaarwegen?
De fractie wijst ook op een tegenstrijdigheid. In de vergunningverlening voor jachthaven Dukra in Zaandam werd gesteld dat de animo voor watersport terugloopt en dat daarom het aantal ligplaatsen kon worden teruggebracht ten faveure van ligplaatsen voor woonschepen en havenlodges. 'Hoezo zou er dan nu ineens wel weer een toename zijn?'