Nu het kabinet bekend heeft gemaakt dat er in 2027 een helmplicht wordt ingevoerd voor het rijden op een fatbike of andere e-bike door kinderen tot achttien jaar maken GroenLinks enb de PvdA zich zorgen over de periode die nog overbrugd moet worden. Wat kan er in Zaanstad in de tussentijd al worden gedaan om ernstige ongelukken te voorkomen?
Uit onderzoek van Independer blijkt dat er in 2024 landelijk maar liefst 634 ongelukken gebeurden waarbij een fatbike betrokken was - een stijging van ruim 45 procent ten opzichte van 2023, toen het er 112 waren. In Zaanstad gebeurden vorig jaar zeventien geregistreerde ongelukken waarbij een fatbike betrokken was.
De vier grote steden hebben onlangs een brief aan de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat gestuurd met onder andere het verzoek om fatbikes van het fietspad te weren. Ook andere gemeenten hebben zich inmiddels hierbij aangesloten en de (nu nog) twee Zaanse fracties voelen daar kennelijk ook wel voor. De gemeenteraad nam in juli 2024 een motie aan waarin het college werd verzocht om bij het Rijk te lobbyen voor handvatten om handhavend te kunnen optreden tegen fatbikes. Dit lijkt echter tot op heden niet succesvol te zijn geweest, zo houden GroenLinks en de PvdA wethouder Gerard Slegers van Mobiliteit morgenavond voor in het vragenuurtje voor de raad.