Parkeervisie weggestemd, college terug naar de tekentafel

28 feb , 15:52 Gemeente
delen 6745a4b99811cjpg
Wikimedia / Autodelen.info

Een meerderheid in de gemeenteraad van Zaanstad heeft de parkeervisie na vele uren debatteren verdeeld over vier sessies terugverwezen naar de tekentafel. De politiek wil méér ruimte voor parkeren, ook als dat ten koste gaat van meer woningen. 

Met deze uitslag is ook de voorzet van Lokaal Zaans voor een referendum over parkeren van tafel, omdat er immers geen voorstel meer ligt om voor of tegen te zijn. De visie leverde een recordaantal amendementen - voorstellen tot wijzigingen - op, die we hierna op een rij zetten inclusief de stemverhoudingen. De moties volgen later. We beginnen met de uitslag van de stemming over de visie als geheel.

De amendementen:

'In Zaanstad voegen wij in principe geen extra parkeerplaatsen toe in de openbare ruimte om parkeerknelpunten op te lossen.'

Wordt vervangen door:

'In Zaanstad behouden we de mogelijkheid om parkeerplaatsen toe te voegen in de openbare ruimte om parkeerknelpunten op te lossen.'  .

Voor de grote busjes (langer dan zes meter en hoger dan 2,4 meter) worden er parkeerplaatsen aangewezen dan wel gerealiseerd aan de randen van woonwijken en/of op een aangrenzend bedrijventerrein. Daar worden speciale duidelijk herkenbare, goed verlichte en makkelijk bereikbare parkeervoorzieningen aangelegd voor deze grote voertuigen.

In de parkeernota 2025 wordt het volgende artikel opgenomen:

'Indien parkeerdrukmetingen uitgevoerd worden in woonwijken zal deze meting altijd in combinatie met een draagvlakmeting gedaan worden indien de parkeerdruk aangeeft dat de druk hoger is dan 80 procent.'

Parkeerdrukmetingen en draagvlakmetingen voor gereguleerd parkeren worden nu onafhankelijk van elkaar uitgevoerd. Het tegelijkertijd uitvoeren van de metingen geeft een beter beeld van de parkeermogelijkheden en de mening van de bewoners in een wijk.

Opnemen in de tekst: 'In Zaanstad streven we ernaar om parkeerknelpunten op te lossen door middel van slimme, praktische en realistische oplossingen, zonder direct standaard extra parkeerplaatsen in de openbare ruimte toe te voegen.

Daarbij in de tekst opnemen dat in de uitvoering het adagium heerst dat we knelpunten pro-actief willen oplossen en dat het extra toevoegen van parkeerplaatsen in de openbare ruimte één van de mogelijke opties is.

'Bij gereguleerd parkeren heeft Zaanstad de voorkeur voor betaald parkeren en voegt de gemeente geen nieuwe blauwe zones meer toe.'

Te vervangen door:

'Bij gereguleerd parkeren heeft Zaanstad de voorkeur voor betaald parkeren maar kijkt daarbij nadrukkelijk welke vorm van gereguleerd parkeren het beste past met in het bijzonder de huidige blauwe zones.'

En te laten vervallen:

'De gemeente Zaanstad kiest ervoor om met vaststelling van deze Parkeervisie niet meer actief parkeerschijfzones ('blauwe zone') in te voeren.'

'Parkeren is gereguleerd of wordt proactief ingevoerd.'

Te vervangen door:

'In de A+ en A-zones wordt gereguleerd parkeren ingevoerd na een draagvlakenquête tenzij vanuit leefbaarheid of bereikbaarheidsoogpunt de invoering direct noodzakelijk is.'

'De gemeente stelt deze parkeernormen vast en hanteert daarbij de bovenkant van de bandbreedte van de parkeerkencijfers van het Crow.'

Te vervangen door:

'De gemeente stelt deze normen vast en hanteert daarbij de bovenkant van de bandbreedte van de (veelal hogere, red.) parkeerkencijfers van het Crow 2018.'

en

'De gemeente Zaanstad hanteert de publicatie van parkeerkencijfers van het Crow als basis. Op het moment van publicatie van deze beleidsregels auto- en fietsparkeren betekent dit de ‘publicatie 744 Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering’ – juni 2024.'

Te vervangen door:

'De gemeente Zaanstad hanteert de publicatie van parkeerkencijfers van het Crow 2018 als basis. De gemeente stelt deze normen vast en hanteert daarbij de van de parkeerkencijfers van het Crow 2018 (publicatie 381).'

'In de huidige situatie is dit nog beperkt een probleem, maar bij verdere invoering van betaald parkeren kan ‘laadpaalklevers’ actueler worden.'

Te vervangen door:

'In de huidige situatie is dit nog beperkt een probleem, maar bij verdere invoering van betaald parkeren kan ‘laadpaalklevers’ actueler worden. Om die reden voert het college op termijn ook parkeerbelasting in voor elektrische auto’s die aan het laden zijn.'

Een alinea met een toevoeging:

'Speerpunt 3 geeft al aan dat de gemeente Zaanstad streeft naar een evenwichtige balans in de openbare ruimte. In het verlengde daarvan legt de gemeente in principe geen parkeerplaatsen aan om bestaande parkeerknelpunten op te lossen. Hierdoor ontstaat er ruimte voor andere functies in de openbare ruimte die nodig zijn om de stad en de diverse kernen leefbaar en bereikbaar te houden. Uitzonderingen hierop zijn mogelijk. Denk daarbij aan het realiseren van mobiliteitshubs of andere opties die bijdragen aan de mobiliteitstransitie.'

'Alle autoparkeernormen in de tabellen met 0,2 worden verhoogd. Indien er wordt besloten om nieuwe Crow-autoparkeernormen te hanteren, zoals bedoeld op pagina 8, zal dezelfde verhoging van toepassing zijn.'

Zo nodig andere punten in het raadsvoorstel en bijlage(n) hierop aan te passen.

Alle autoparkeernormen in de tabellen met 0,4 worden verhoogd. Indien er wordt besloten om nieuwe Crow-autoparkeernormen te hanteren, zoals bedoeld op pagina 8, zal dezelfde verhoging van toepassing zijn.

'Bezoekers die voor meerdere uren in het centrum van Zaandam verblijven, parkeren nu deels in de openbare ruimte. Het streven is om bezoekers te verleiden om gebruik te maken van één van de openbare parkeervoorzieningen. Deze zijn immers beschikbaar voor parkeerders die voor meerdere uren in de binnenstad verblijven. Door middel van het logisch indelen van parkeertariefzones om onduidelijkheden te voorkomen en door het hanteren van tarieven voor straatparkeren die hoger zijn dan de tarieven die in openbare parkeervoorzieningen worden gerekend, wil de gemeente het parkeren in garages stimuleren en het parkeren op straat ontmoedigen. Hierdoor komt in de openbare ruimte meer ruimte voor de realisatie van andere functies.'

wijzigen naar:

'Bezoekers die voor meerdere uren in het centrum van Zaandam verblijven, parkeren nu deels in de openbare ruimte. Het streven is om bezoekers te verleiden om gebruik te maken van één van de openbare parkeervoorzieningen. Deze zijn immers  beschikbaar voor parkeerders die voor meerdere uren in de binnenstad verblijven. De parkeertarieven op straat dienen echter wel betaalbaar gehouden te worden en zullen daarom hooguit geïndexeerd worden conform de zogenoemde IMOC (Index Materiele Overheidsconsumptie).'

screenshot 20250228 144906

'In de zone ‘zeer sterk stedelijk- centrum’ hanteren we een maximum parkeernorm; minder parkeerplaatsen realiseren mag, meer parkeerplaatsen niet.'

te wijzigen naar:

'In de zone ‘zeer sterk stedelijk- centrum’ hanteren we een minimale parkeernorm; minder parkeerplaatsen realiseren mag niet, meer parkeerplaatsen wel.'

screenshot 20250228 145628

'Deelauto’s: als bij een woningontwikkeling structureel, dat wil zeggen voor minimaal tien jaar, commercieel aangeboden deelauto’s op eigen terrein ter beschikking worden gesteld (aan te tonen middels een overeenkomst), dan kan het aantal te realiseren autoparkeerplaatsen met maximaal 20 procent worden verlaagd in de verhouding één autodeelparkeerplaats in plaats van vijf gewone autoparkeerplaatsen. Een parkeerplaats voor een deelauto vervangt dus vijf reguliere autoparkeerplaatsen (de parkeerverplichting wordt dus per deelautoplaats met vier parkeerplaatsen verlaagd). Hierin volgen we de landelijke trend. Aan het inzetten van deelauto’s worden geen consequenties verbonden voor het aantal benodigde fietsparkeerplaatsen.'

te wijzigen naar:

'Deelauto’s: als bij een woningontwikkeling structureel, dat wil zeggen voor minimaal tien jaar, commercieel aangeboden deelauto’s op eigen terrein ter beschikking worden gesteld (....), dan kan het aantal te realiseren autoparkeerplaatsen met maximaal twee worden verlaagd in de verhouding één autodeelparkeerplaats in plaats van één gewone autoparkeerplaats. Een parkeerplaats voor een deelauto vervangt dus één reguliere autoparkeerplaats (de parkeerverplichting wordt dus per deelautoplaats niet verlaagd). Bij het inzetten van deelauto’s worden geen consequenties verbonden voor het aantal benodigde fietsparkeerplaatsen.'

screenshot 20250228 145628

'Parkeren is op de langere termijn in de B+-zone gereguleerd. Dit gebeurt echter stap voor stap, aansluitend op ruimtelijke interventies of andere ontwikkelingen die leiden tot een hogere parkeer- of verkeersdruk.'

te wijzigen naar:

'Parkeren is op de langere termijn in de B+-zone in principe niet gereguleerd. Ruimtelijke interventies of andere ontwikkelingen die leiden tot een hogere parkeer- of verkeersdruk zullen zoveel mogelijk worden voorkomen. Indien dit niet te voorkomen is wordt er eerst gekeken naar andere oplossingen, zoals het uitbreiden van de parkeervoorzieningen. Pas in het uiterste geval gaat de gemeente over tot een draagvlakonderzoek naar gereguleerd parkeren.'

screenshot 20250228 150855

Verwijderen:

'Bij het niet kunnen voldoen aan de parkeerverplichting op eigen terrein (ruimtelijk, bouw- of verkeerstechnisch, financieel) dient de aanvrager dit bij de aanvraag van de omgevingsvergunning aan te tonen. Deze inspanningsverplichting betekent het aantonen dat het fysiek aanleggen van parkeerplaatsen in geen enkele vorm mogelijk is zonder dat dit het functioneren belemmert.'

en

'Het realiseren van parkeerplaatsen bij ontwikkelingen moet op eigen terrein plaatsvinden dan wel in nabijgelegen parkeergarage / hub worden gerealiseerd binnen het ontwikkelgebied, rekening houdend met richtlijn acceptabele loopafstand. Het college kan een vergunning weigeren als niet voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein of in een nabijgelegen parkeergarage / hub kan worden gerealiseerd.

te wijzigen naar:

'Het realiseren van parkeerplaatsen bij ontwikkelingen moet op eigen terrein plaatsvinden. Er zal geen vergunning worden afgegeven als niet kan worden voldaan aan de parkeerverplichting.'

screenshot 20250228 151226

'In de aanvraag van een omgevingsvergunning kan verzocht worden om (een gedeeltelijke) vrijstelling van de parkeerverplichting in combinatie met het uitsluiten van het betreffende adres van parkeervergunningen. Deze uitsluiting is uiteraard alleen mogelijk bij ontwikkelingen in het gebied met betaald parkeren. Praktisch gezien geldt daarbij als uitgangspunt dat de ontwikkeling minimaal op 250 meter van de grens van het gebied met betaald parkeren moet liggen. Dit om ongewenst uitwijkgedrag naar de parkeerplaatsen waar gratis geparkeerd kan worden, te voorkomen.

De ontwikkelaar heeft de verantwoordelijkheid om bewoners / gebruikers te wijzen op het feit dat zij niet in aanmerking komen voor een vergunning. Wanneer de ontwikkelaar aangeeft akkoord te gaan met de uitsluiting van parkeervergunningen, kan het college een vrijstelling geven op de parkeereis. Voor het bezoekersdeel van de parkeernorm wordt geen ontheffing verleend.' 

screenshot 20250228 151815
  • Maximaal vijftien procent reductie bij ontwikkelingen op maximaal 350 meter loopafstand van een intercitystation;
  • Maximaal tien procent reductie bij ontwikkelingen op maximaal 250 meter loopafstand van een ander treinstation of een andere HOV-halte.
screenshot 20250228 152401

Te verwijderen: 

'Extra fietsparkeerruimte: als een ontwikkeling voorziet in extra fietsparkeervoorzieningen, dan kan het aantal te realiseren autoparkeerplaatsen met maximaal tien procent worden verlaagd – in de verhouding tien extra fietsparkeerplaatsen in plaats van één autoparkeerplaats. Deze extra fietsparkeerplaatsen moeten worden gerealiseerd op eigen terrein en zijn bedoeld voor langparkeren voor bewoners.' 

screenshot 20250228 152815

'Indien het Crow nieuwe parkeerkencijfers publiceert, dan is het aan het college van B&W om te besluiten om deze als basis te gaan hanteren.'

te wijzigen naar:

'Indien het Crow nieuwe parkeerkencijfers publiceert, dan worden deze voorgelegd aan de gemeenteraad. Het is aan de gemeenteraad om te besluiten om deze als basis te gaan hanteren.'

screenshot 20250228 153120

'Door in te zetten op de fiets als te gebruiken vervoermiddel op de kortere afstand – tot vijftien kilometer – hopen wij met dit nieuwe parkeerbeleid bij te dragen aan een verlaging van de CO2-uitstoot.'

te wijzigen naar:

'Door in te zetten op de fiets als te gebruiken vervoermiddel op de kortere afstand – tot tien kilometer – hopen wij dat bewoners en bezoekers vaker de fiets pakken.'

screenshot 20250228 153439

In Zaanstad gaan wij evalueren hoe deelmobiliteit wordt gebruikt en of het autobezit door het introduceren van deelmobiliteit afneemt. Het doel van de evaluatie is met name om te kijken in welke mate korting gegeven kan (blijven) worden op de parkeernorm door deelmobiliteit aan te bieden. Daarbij is het belangrijkste criteria of het autobezit afneemt. Een korting op de parkeernorm kan immers alleen dan gerechtvaardigd worden. Het is bij deze evaluatie dus belangrijk dat schaarste aan parkeerplekken of de onmogelijkheid om een parkeervergunning aan te vragen zoveel mogelijk voorkomen wordt.

In gevallen waar dit een gegeven is zal er bij de evaluatie duidelijk rekening mee worden gehouden, om verkeerde conclusies te voorkomen. Daarbij zal in de evaluatie ook een onderzoek bij de inwoners worden gehouden, waarin zij bijvoorbeeld kunnen aangeven in welke mate deelmobiliteit voor hun bijdraagt aan het niet of minder auto’s aanschaffen. De evaluatie dient plaats te vinden wanneer deelmobiliteit beschikbaar komt en dient op meerdere locaties geëvalueerd te worden. De uitkomsten van de evaluatie worden met de raad gedeeld en besproken om vervolgens nieuw beleid te maken die overeenstemt met de uitkomsten.

screenshot 20250228 153741