Opgang Westerwateringfietstunnel aan kant Oud-West drie jaar afgesloten

21 nov , 15:00 Gemeente
Screenshot_20251121_133745
Google Street View

Vanwege de bouw van de Verkadebuurt moet de Westerwateringfietstunnel die onder het spoor doorloopt worden aangepast. Voor de woningen moet de grond opgehoogd en voorbelast worden en hierdoor moet de bocht van één van de twee opgangen aan de kant van Oud-West  grotendeels verwijderd worden en dus tijdelijk – naar verwachting circa drie jaar - worden afgesloten voor fietsers.

De tunnel blijft wel toegankelijk voor fietsers tussen Westerwatering en de Provincialeweg. Fietsers kunnen aan de kant van Oud-West gebruik blijven maken van de westelijke opgang, die aansluit op het snelfietspad en vervolgens de Mauvestraat. Voetgangers kunnen gebruik blijven maken van de trap aan de parallelweg van de Provincialeweg. Op de plek van de huidige bocht aan de oostelijke kant van de Provincialeweg komen huizen. In de toekomst loopt deze opgang rechtdoor en vervolgens linksaf richting het Dik Trompad.

Afspraak nakomen

In de Verkadebuurt komen zo'n 470 woningen en de rest van het gebied is al opgehoogd. Ophoging van het resterende deel is volgens het college 'dringend nodig om vertraging van het totale bouwplan te voorkomen' en om zettingsverschillen te vermijden. De afsluiting van de fietsopgang is contractueel vastgelegd in de anterieure overeenkomst met wonincorporatie Parteon en dient te worden uitgevoerd vooruitlopend op het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan. Dat zal volgens de huidige planning in het eerste kwartaal van 2026 aan de raad voorgelegd worden.

De gemeente heeft samen met Parteon verschillende scenario’s onderzocht rondom de sluiting van de tunnel, met als doel hem zo veilig en zo kort mogelijk af te sluiten en de kosten beheersbaar te houden. Daarbij is gekeken naar de duur van de omleiding, tijd, kosten, verkeersveiligheid, impact op de omgeving en gebruikers en de juridische en planologische context. Er zijn vier scenario's onderzocht:

Scenario 1 kent een totale afsluiting van anderhalf jaar. De tunnelopgang is eerst zes maanden dicht, daarna anderhalf jaar in gebruik en vervolgens nogmaals een jaar afgesloten voor de definitieve aanleg. Dit is verkeersveilig en veroorzaakt geen vertraging in de woningbouw. Wel zijn de kosten hoog (500.000 euro voor Parteon) en is er sprake van een gefragmenteerde planning met meerdere afsluitingen en openstellingen. Voor voetgangers ontstaat een kruising met bouwverkeer richting de bushalte. 

Voorkeursoplossing

In scenario 2 blijft de tunnelopgang onafgebroken gesloten voor een periode van drie jaar. Er is geen vertraging in de woningbouw, de verkeersveiligheid is geborgd en de kosten blijven met 50.000 euro beperkt. De omleiding is eenduidig en de voetganger kan zonder hinder richting de bushalte.  

Verworpen alternatieven

Scenario 3 vraagt om nieuwe onderhandelingen met Parteon om de bouwvolgorde aan te passen. Dit leidt tot een afsluiting van anderhalf jaar, maar veroorzaakt vertraging in de woningbouw door het niet tijdig ophogen van het terrein en het opnieuw moeten onderhandelen met de corporatie. Hoewel verkeersveilig, biedt dit alternatief geen voordelen voor Parteon maar wel hoge kosten voor beide partijen.  

Scenario 4 vereist een onherroepelijk bestemmingsplan, met daarna alsnog een keuze tussen scenario 1 of 2, maar met vertraging door het wachten. De verkeersveiligheid is geborgd, maar de kosten zijn hoog en de juridische context problematisch door het niet-nakomen van afspraken met Parteon. Dit leidt tot rentekosten (bij Parteon à 42.500 euro per maand), ambtelijke kosten en tot nieuwe onderhandelingen en vertragingen.

Gezien de privaatrechtelijke afspraken met Parteon en de vertraging in de woningbouw zijn de scenario's 3 en 4 door het college afgeserveerd. Dit heeft als consequentie dat óf de bereikbaarheid voor fietsers moet worden beperkt (zoals in scenario 2), óf hogere investeringen moeten worden gedaan om de bereikbaarheid deels te behouden (zoals in scenario 1). Financieel en logistiek is 2 het meest efficiënt, oordeelt het college. Voor de tunnelopgang geldt gedurende circa drie jaar een omleiding waarna een nieuwe rechte tunnelbak wordt gerealiseerd en de Westerwateringtunnel weer volledig in bedrijf is.

Deze aanpak maakt het mogelijk om tijdig te slopen en voorkomt een mogelijke procedure door Parteon om de gemaakte afspraken na te komen. Daarnaast biedt dit maximale flexibiliteit in de bouwfasering, waardoor vertraging in de woningbouw wordt voorkomen. Extra investeringen in tijdelijke infrastructuur zonder structurele meerwaarde worden vermeden en de inzet van verkeersregelaars blijft beperkt.

De alternatieve route via de Mauvestraat en het Dik Trompad is uitvoerbaar met aanvullende maatregelen zoals verkeerslichten ter hoogte van de Provincialeweg 220. De trap in de tunnel aan de parallelweg blijft toegankelijk en de bushalte blijft daarmee veilig bereikbaar. Er is overwogen om een fietsgoot op de trap te monteren maar de hellingshoek is erg steil. Dit maakt het gebruik onveilig.