Onderzoek naar N203 Krommenie van start, ook verplaatsing weg bekeken

26 nov , 11:57 Gemeente
N203 Krommenie 928-550
Provincie Noord-Holland

De provincie heeft aangekondigd dat de variantenstudie voor de Provincialeweg in Krommenie is gestart en dat de resultaten eind 2026 worden verwacht. Het doel is minder verkeersoverlast en een betere lokale bereikbaarheid van Krommenie en Assendelft nu de verbindingsweg tussen de A8 en de A9 er niet komt.

De N203 is voor veel automobilisten de dagelijkse route tussen de A8 en A9 en het drukke verkeer zorgt al jaren voor lawaai, luchtvervuiling en opstoppingen. Een aangepaste inrichting van de provinciale weg kan helpen om deze overlast te beperken. Het onderzoek naar de mogelijkheden wordt uitgevoerd door de provincie in samenwerking met Zaanstad en de Vervoerregio Amsterdam.

Vijf varianten

De variantenstudie kijkt naar het traject tussen de N246 en het kruispunt Busch en Dam op basis van vooraf vastgestelde criteria. Zo kan worden bepaald welke oplossing het beste werkt en past. De afgelopen maanden zijn de mogelijke varianten op een rij gezet. Het gaat om de volende opties:

  • Verdiepte ligging: de weg deels ondergronds aanleggen. Deze variant wordt overgenomen uit eerder onderzoek.
  • 50 kilometer per uur met twee rijstroken: de huidige weg aanpassen volgens de regels voor 50 kilometer per uur met twee rijstroken per richting.
  • 50 kilometer per uur met één rijstrook: de huidige weg aanpassen volgens regels voor kilometer per uur met één rijstrook per richting.
  • Weg langs het spoor met twee rijdstroken: de weg verplaatsen richting het spoor, twee rijstroken per richting.
  • Langs het spoor met één rijstrook: de weg verplaatsen richting het spoor met één rijstrook per richting.

Naast deze varianten wordt onderzocht wat verkeersmanagement kan betekenen. Met verkeersmanagement wordt het doorgaande verkeer zoveel mogelijk verleid en gestuurd via andere routes dan de N203. Bijvoorbeeld via de A9 en de N246  /N244. Bij alle varianten wordt ook gekeken naar het effect van de variant op de doorstroming van het verkeer.  Vanaf januari gaat een advies- en ingenieursbureau aan de slag met ontwerpen en onderzoeken. Er wordt ook een klankbordgroep ingesteld waaraan een afvaardiging van lokale bewonersgroepen en ook belangenorganisaties zoals de ANWB en de Fietsersbond deelnemen.