De plannen voor de bouw van 16.000 woningen in Zaanstad worden meestal met instemming begroet gezien het grote tekort aan woonruimte, maar bijna onvermijdelijk reageren omwonenden van de geplande nieuwbouw in groten getale met een parkeeralarm. In de nieuwe Parkeervisie en beleidsregels Auto- en Fietsparkeren zet het college uiteen hoe daar in de toekomst mee zal worden omgegaan.
Het Zaans Mobiliteitsplan uit 2021 is de basis voor de nieuwe regels en uitgangspunten over parkeren. Het college benoemt de signalen die bij de gemeente binnenkomen met betrekking tot parkeren: zo ligt in veel wijken van Zaandam de parkeerdruk boven de 90 procent, maar leidt het versnipperd invoeren van gereguleerd parkeren tot waterbedeffecten in omliggende 'gratis' straten. Er wordt veel gemopperd over geparkeerde busjes in woonstraten. Een hoge parkeernorm vormt echter een barrière voor de zo gewenste nieuwbouw en voor de functieverandering van commercieel vastgoed. Zaanstad hanteert zeven speerpunten voor autoparkeren:
Zaanstad gaat in de toekomst structureel parkeerdrukmetingen uitvoeren in de hele gemeente, waarbij gebieden met een hoge parkeerdruk of straten die naar verwachting op korte termijn gereguleerd parkeren zullen krijgen voorrang krijgen. Gereguleerd parkeren wordt gefaseerd en gebiedsgericht toegepast en nieuwe buurten en wijken krijgen er meteen mee te maken. Bij woningsplitsing ontstaat er geen recht op een extra parkeervergunning. Het komende jaar komen er draagvlakmetingen over gereguleerd parkeren in de Kogerveldwijk en op Het Eiland. In de Boerejonkerbuurt blijft een dergelijke enquête achterwege, vanwege de stedelijke dichtheid die sowieso om betaal;d parkeren vraagt.
Zaanstad gaat de meest recente publicatie over parkeerkencijfers van het CROW als basis hanteren, laat het college ook weten. Dat is dan meteen het antwoord op vragen uit de gemeenteraad over de berekening van de parkeernormen en het aantal benodigde parkeerplekken bij nieuwbouw in relatie tot het inzetten van deelauto's. 'We gaan werken met ‘vaste parkeernormen’ (zonder bandbreedte). Dit biedt duidelijkheid voor alle betrokkenen,' aldus het college. Ontwikkelaars zullen een tekort aan plekken niet langer kunnen afkopen.
Projectontwikkelaars, woningbouwcorporaties, ondernemersverenigingen, BIZ Stadshart Zaandam, vastgoedeigenaren en de toeristische sector. hebben meegepraat over het nieuwe beleid. Daarnaast zijn er vier gemeentebrede participatiebijeenkomsten gehouden voor inwoners, ondernemers en andere geïnteresseerden.