Nieuwe visie op parkeren houdt vast aan principe géén extra plekken bij schaarste

26 nov , 10:47 Gemeente
delen
Wikimedia / Autodelen.info
De plannen voor de bouw van 16.000 woningen in Zaanstad worden meestal met instemming begroet gezien het grote tekort aan woonruimte, maar bijna onvermijdelijk reageren omwonenden van de geplande nieuwbouw in groten getale met een parkeeralarm. In de nieuwe  Parkeervisie en beleidsregels Auto- en Fietsparkeren zet het college uiteen hoe daar in de toekomst mee zal worden omgegaan.
Het Zaans Mobiliteitsplan uit 2021 is de basis voor de nieuwe regels en uitgangspunten over parkeren. Het college benoemt de signalen die bij de gemeente binnenkomen met betrekking tot parkeren: zo ligt in veel wijken van Zaandam de parkeerdruk boven de 90 procent, maar leidt het versnipperd invoeren van gereguleerd parkeren tot waterbedeffecten in omliggende 'gratis' straten. Er wordt veel gemopperd over geparkeerde busjes in woonstraten. Een hoge parkeernorm vormt echter een barrière voor de zo gewenste nieuwbouw en voor de functieverandering van commercieel vastgoed. Zaanstad hanteert zeven speerpunten voor autoparkeren: 
  • De gemeente past haar regels aan om de verdere groei in het aantal woningen mogelijk te maken, en om de overgang naar schoon vervoer te stimuleren en zo beter in te spelen op de veranderende mobiliteitsbehoefte van de inwoners;
  • In Zaanstad sluiten de parkeeroplossingen aan bij de eigenschappen en ambities van de wijken en buurten. De gemeente hanteert hiermee een gebiedsgerichte aanpak;
  • Zaanstad zet in op een verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte. Om ervoor te kunnen zorgen dat in alle wijken voldoende ruimte is voor groen, water, spelen, recreëren en bewegen wordt het parkeren in de openbare ruimte beter gereguleerd;
  • Met sturende regels en uitgangspunten laat de gemeente de juiste doelgroep op de juiste plaats parkeren;
  • Voor parkeren hanteert de gemeente de standaardbenadering ‘beïnvloeden, benutten, beheersen en bouwen’; 
  • In Zaanstad worden in principe geen extra parkeerplaatsen in de openbare ruimte toegevoegd om parkeerknelpunten op te lossen.
  • Bestaande (niet-openbare) parkeervoorzieningen worden zo efficiënt mogelijk benut, bijvoorbeeld door – in overleg met instellingen en bedrijven – bewoners en bezoekers toegang te geven tot bezoekers-, school- en bedrijfsparkeervoorzieningen.
Zaanstad gaat in de toekomst structureel parkeerdrukmetingen uitvoeren in de hele gemeente, waarbij gebieden met een hoge parkeerdruk of straten die naar verwachting op korte termijn gereguleerd parkeren zullen krijgen voorrang krijgen. Gereguleerd parkeren wordt gefaseerd en gebiedsgericht toegepast en nieuwe buurten en wijken krijgen er meteen mee te maken. Bij woningsplitsing ontstaat er geen recht op een extra parkeervergunning. Het komende jaar komen er draagvlakmetingen over gereguleerd parkeren in de Kogerveldwijk en op Het Eiland. In de Boerejonkerbuurt blijft een dergelijke enquête achterwege, vanwege de stedelijke dichtheid die sowieso om betaal;d parkeren vraagt. 

Vaste parkeernormen

Zaanstad gaat de meest recente publicatie over parkeerkencijfers van het CROW als basis hanteren, laat het college ook weten. Dat is dan meteen het antwoord op vragen uit de gemeenteraad over de berekening van de parkeernormen en het aantal benodigde parkeerplekken bij nieuwbouw in relatie tot het inzetten van deelauto's.  'We gaan werken met ‘vaste parkeernormen’ (zonder bandbreedte). Dit biedt duidelijkheid voor alle betrokkenen,' aldus het college. Ontwikkelaars zullen een tekort aan plekken niet langer kunnen afkopen. 
Projectontwikkelaars, woningbouwcorporaties, ondernemersverenigingen, BIZ Stadshart Zaandam, vastgoedeigenaren en de toeristische sector. hebben meegepraat over het nieuwe beleid. Daarnaast zijn er vier gemeentebrede participatiebijeenkomsten gehouden voor inwoners, ondernemers en andere geïnteresseerden.