Over heel 2024 zijn in ons land meer dan een half miljoen verkeersboetes minder uitgeschreven dan in 2023. De daling zat bij alle ‘traditionele’ verkeersovertredingen, zoals snelheid, parkeren en het rijden door rood licht. Wel werden er veel meer boetes uitgeschreven voor inrijverboden.
De flitspalen in Zaanstad lieten een zeer wisselend beeld zien. De paal met de grootste opbrengst stond in tegenstelling tot voorgaande jaren nu eens niet langs de Provincialeweg in Krommenie, maar langs de Thorbeckeweg, waar op de kruising met de Wibautstraat richting de Provincialeweg 12.517 snelheidsovertredingen werden geregistreerd en 994 automobilisten die door rood reden werden betrapt. Alle Zaanse flitspalen op een rij, inclusief de tijdelijke flexflitsers:
De meeste overtredingen worden in ons land geconstateerd op snelheid: in 2024 bijna zes miljoen (5.969.817, in 2023 waren dit 6.546.450). Parkeerovertredingen (2024: 465.819, in 2023: 473.539), rijden door rood licht (2024: 214.962, 2023: 233.512) en handheld telefoongebruik (2024: 165.408, in 2023: 198.841) zijn eveneens grote groepen. In 2025 wordt de handhaving op het vasthouden van een telefoon geïntensiveerd met de focusflitsers van het Openbaar Ministerie.
De stijging van zaken waarin het gaat om een inrijverbod was het hele jaar al zichtbaar. Het gaat hierbij met name om overtredingen van het verkeersbord C12 dat vaak gebruikt wordt om inrijverboden van een autoluwe binnenstad of milieuzone aan te geven. Het aantal overtredingen steeg van zo’n 147.000 naar bijna 300.000.
De daling van het aantal geconstateerde overtredingen is deels toe te schrijven aan het feit dat de vaste flitspalen worden vervangen, waardoor ze tijdelijk uit staan. Ook zijn twee trajectcontrolesystemen blijvend uitgezet. Op sommige locaties zijn duizenden beschikkingen meer uitgeschreven, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam waar op veel plaatsen nog maar 30 kilometer per uur gereden mag worden. Ook heeft de handhaving bij werkzaamheden op de snelweg tot een forse instroom aan zaken geleid.